Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 2050 ggr
blåbärspajen
4/8/17, 5:40 PM

Fästa material på läder/plast?

Jag skulle vilja göra ett armband med läder eller fejkläder som stomme och sen fästa ett flätat band (satin) över läderbandet.. men hur sjutton fäster jag det? Finns det nåt lim man kan använda? Testade panduro smyckeslim och funkade inte.. funkar Karlssons klister tror ni? Vill inte att det flätade bandet åker av efter ett tag…

Annons:
Maria
4/8/17, 5:45 PM
#1

Det finns ju speciellt lim för läder man kan köpa.

Jag köpte det i en väskaffär som även säljer läder i bitar. Jag använde det till att laga en soffa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
4/8/17, 5:48 PM
#2

Min man säger kontaktlim på syntetläder och vitlim eller kontaktlim på läder. Det är vad dom använder på hans skola (sadelmakeriskola)

l'm back

blåbärspajen
4/8/17, 5:52 PM
#3

#2 ok tack ska testa det.. men undrar hur länge det håller.. kan man även fästa metall dekorationer på läder med sånt lim?

tlover
4/8/17, 5:55 PM
#4

#3 tror det men ska fråga min man för att vara säker sen när jag kan. Han borde veta hur bra det håller också

l'm back

blåbärspajen
4/8/17, 6:02 PM
#5

#4 ok tack så mycke :)

Pia-69
4/8/17, 7:30 PM
#6

Jag hade nog provat superlim, men man får vara försiktig så man inte fastnar med fingrarna det härdar på några sekunder!! 🙂

http://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Power-Flex/25-1705


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
tlover
4/8/17, 7:45 PM
#7

#6 Superlim ska inte funka enligt min man

#3 Det ska visst inte hålla så bra, han säger att allt som man limmar fast syr eller nitar man fast senare det används snarare som ett hjälpmedel inför att sy/nita.

Metall borde inte funka bra heller (av anledningen ovan) men det finns ju metalldekorationer som man kan nita fast

l'm back

blåbärspajen
4/8/17, 8:38 PM
#8

#7 ok så du menar att om jag bara använder kontakt lim så kommer bandet åka av?

Pia-69
4/8/17, 9:15 PM
#9

#7 Jag hävdar att superlim funkar, jag använder det själv till allt möjligt! Det fäster på alla mtrl även metall, läder och plast. 🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

tlover
4/8/17, 9:22 PM
#10

#8 är det lim så åker det av tillslut. Du skulle kunna testa att fläta fast flätan i själva lädret alternativt sy eller nita fast det. När man limmar läder så är det bara för att hålla kvar det så att man kan sy eller nita fastn Ledsen för dubbla budskap i början först frågade jag honom men nu har han läst ditt inlägg.

l'm back

blåbärspajen
4/8/17, 9:38 PM
#11

#10 jo det skulle jag kunna men får då ändra hela designen.. Jag hade tänkt att sy fast det på kanterna och om jag spänner det tillräckligt hårt så kanske det sitter fast ändå.. Hur menar du med nita fast?

tlover
4/8/17, 9:42 PM
#12

#11 om du kan nita fast beror ju på design såklart men det kan kanske gå

l'm back

blåbärspajen
4/8/17, 9:43 PM
#13

#12 hehe ja jag kanske får ändra på designen och inte va så envis..

Annons:
blåbärspajen
4/8/17, 9:45 PM
#14

#9 har testat det på vissa material och för mig funkar det inte.. + att jag alltid limmar fast fingret :p

Upp till toppen
Annons: