Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 939 ggr
VildaVittra
2016-12-19 17:46

Sista minuten-julklapp?

Slängde ihop denna på ett par timmar i morse när jag såg hur repigt skärmen började bli. Hade en hel del lingarn hemma som passar bra till syftet, eftersom lin går att koka (det lär ju bli smutsigt med tanke på hur ofta jag fipplar med telefonen numera). 

Mönstret är enkelt. Virkade en luftmaskekedja som var ungefär lika lång som telefonen är bred, sedan fasta maskor runtom kedjan så en bottenplatta bildades med 3 fasta maskor i var ände av luftmaskekedjan. Sedan satte jag ett varv med stolpar i 90 graders vinkel mot bottenplattan. När det varvet var klart virkade jag tre luftmaskor (som stolpe), 2 stolpar * hoppade över två och satte en stolpgrupp med två stolpar (vad de nu heter när man drar den sista maskan genom båda samtidigt) 3 luftmaskor, en stolpgrupp, 3 luftmaskor och sedan 3 vanliga stolpar*. Varv två i mönstret är som följer: 3 stolpar, tre luftmaskor, en fast maska i den mellersta stolpgruppen, tre luftmaskor osv. 

Vill man se ett diagram på själva spetsmönstret så kan man se det här: 
http://1.bp.blogspot.com/-nCkQkk56ysQ/VjLTnU2f6nI/AAAAAAAACSQ/xPmySlusxyQ/s1600/14140ed573662ef8653121af1a0b747c.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: