Annons:
Etiketterullfilt
Läst 1183 ggr
Gronstedt
2/3/16, 12:44 PM

Hur mycket garn till vantar?

Bara på kul tänkte jag försöka samla pälsen som medryttarhästarna fäller, spinna tillsammans med ull och sticka vantar till hästarnas ägare. Men hur vet man hur många kilo päls som behövs? 

Och hur stor andel ull får man räkna med? Det hästarna fäller nu är rakt och ganska blankt, cirka 4-5 cm långa strån, men de kommer snart att börja släppa ullhåren, som är lite kortare och ulligare, men knappast går att spinna enbart.

Annons:
VildaVittra
2/3/16, 12:48 PM
#1

Det är svårt att svara på, utan att veta hur tunn tråd du spinner och hur många Trådar du kommer tvinna samman. Men högt räknat kanske 200 gram per par? 

jag skulle satsa på minst 50 procent ull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Lummer]
2/3/16, 1:17 PM
#2

Kanske enklare att spinna om du blandar i lite annan ull som kanin , hund ,alpacka eller riktigt fin får ull..

Gronstedt
2/3/16, 1:37 PM
#3

Hur tunn tråd jag spinner lär ingen veta innan jag försökt, men jag gissar att den inte blir speciellt tunn ☺️. Minst 3 Trådar tror jag det måste vara, om det ska bli någorlunda jämt och hållbart i genomsnitt.

Menar du 200 gram päls + 200 gram ull eller 200 g totalt?

VildaVittra
2/3/16, 1:43 PM
#4

#3 200 gram totalt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: