Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 604 ggr
[Lovisaan]
10/26/15, 3:40 PM

Linolja

Linolja är fantastiskt att ytbehandla trä med. och för den delen att göra färg av.
Men vad gör man av med all överskott av oljan. man torkar ju av den med papper eller en trasa, som man sedan slänger i papperskorgen.

Det hände mig en gång i all hast, mina tankar var tydligen någon annanstans.🤔
Märkte att det började lukta någonting konstigt. när jag började undersöka orsaken såg jag att orsaken kom från papperskorgen, det hade börjat glöda.

Vilken tur att det var mitt på dagen.🙂 tänk om det hade varit på kvällen,när man hade släckt ljuset. törs inte tänka på vad som hade hänt då.

Sedan dess har jag varit försiktig med oljan, alla trasor brukar jag elda upp på en gång. eller så kan man lägga trasorna i en metallburk som har tätt slutande lock.
för att förhindra brand. går igenom lokalen för att se om man har glömt någonting en extra gång. linolja brinner väldigt bra,det ska man ha i åtanke.

Annons:
_Fisken
10/26/15, 3:46 PM
#1

Jag mixade terpentin med kokt linolja. Då tränger det in bra i träet. Men akta sig för var man kastar trasorna!

[JeanetteK]
10/26/15, 3:49 PM
#2

Oj är det så pass brandfarligt! 😮Bra information!

Tant Grön
10/31/15, 12:21 AM
#3

Jo dom kan självantända.

kattöga
11/1/15, 1:26 PM
#4

Oj! Visste inte att linolja kan självantända! Vad gör man av det använda pappret eller trasorna då? Linoljan i burkarna, kan det självantända också?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tant Grön
11/1/15, 2:12 PM
#5

#4 Som TS säger, elda upp eller förvara i en plåtburk med lock, glasburk går också bra. Linoljan i flaskan självantänder inte, det är när den kommer i kontakt med något brännbart, som en trasa eller papper.

kattöga
11/1/15, 2:14 PM
#6

#5 Tack! Jag hade tydligen alldeles för bråttom för jag missade dom raderna helt i #0!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: