Annons:
Etiketterläderpälsskinn
Läst 5336 ggr
[RC1393]
9/15/15, 12:20 PM

Sy i läder?

Hej!

Jag har funderingar på att börja sy i läder eftersom jag blev sugen på att prova att göra ett eget träns vardera åt mina ponnys. Frågan är ju om jag någonsin kommer till skott men fråga kan jag alltid!

Vad behöver man för material och materiel? Hur ska man sy? (vet inte riktigt hur man använder syl osv, haha). Hur ska lädret behandlas osv? Allmänna råd omkring att sy ett träns? Var kan man beställa läder(svenskt) till ett bra pris?  

Tack på förhand!

Annons:
[JeanetteK]
9/15/15, 5:41 PM
#1

Vad spännande! Jag tycker också det skulle vara roligt att jobba i läder. Vi har några duktiga hantverkare här på sidan som säkert kan ge dig en hel del tips och hjälp.

starhawk
1/15/16, 1:40 PM
#2

Det klassiska är att man syr sadelmakarsöm, kallas också skomakarsöm. Då har man två nålar, en i varje ände. Man börjar med trådens mitt i det första hålet sen syr man åt varsitt håll i nästa hål, osv så att tråden korsar varandra i varje hål. Man använder som regel lintråd som man först vaxar med bivax. Hålen markeras lämpligen med ett sporrhjul. 

En idé jag tänker testa är att använda Slöjddetaljers handsymaskin för läder, det är i princip ett handtag med en nål som har ett öga i toppen, precis som på en vanlig symaskin. Man centrerar först tråden i första hålet och kör sedan symaskinens nål genom andra hålet med den första sidans tråd i ögat, sen byter man tråd och drar ut den igen. Därigenom har man korsat trådarna utan risk att man syr i den tidigare tråden vilket enligt uppgift är något man får se upp med med den konventionella metoden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
1/15/16, 2:07 PM
#3

Jag får fråga min man som gör just hantverk i läder (här är lite vad han gjort), du var från Lycksele också va? Kanske kan ni till och med träffas, men vi har så mycket att göra nuförtiden att jag kan inte lova nått.

Annars så tror jag det ska vara kurs i lite sånt snart via studieförbundet vuxenskolan i Lycksele, men det ska vara mer åt lagning (och eventuellt har det redan varit).

Påminn mig om jag inte skriver i tråden på ett tag, minnet är kasst när man väcks mitt i natten.

l'm back

Emlielki
1/15/16, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gav mig på att börja lite mer seriöst med läder förra året och köpte då in massvis med verktyg, men glömde såklart några av de "viktigaste" sakerna. :P
Här är iaf min order jag la då och utöver detta skulle jag rekommendera; kantpolerare, bivax (eller annan smörjning till kanterna), Skomakarkniv och skärmatta (det hade jag sedan tidigare).
Med detta klarar iaf jag mig väldigt långt och har just nu tre projekt i läder som ska påbörjas. :)
(Gaffelmejslarna är inte nödvändiga, men ger en rak söm)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[RC1393]
1/15/16, 3:08 PM
#5

Det kommer att hållas en läderkurs för hästfolk i byn jag bor i så snart tillräckligt många anmält sig, så det har löst sig ganska bra tycker jag! Tack för alla tips och råd!🙂

[Lummer]
1/15/16, 11:18 PM
#6

Litet tipps som jag antar dom säger på kursen. Använd inte skinn nålar när du syr sadelmakarsöm. De är slipade och skär av tråden. Provat det och det var irriterande😉

Annons:
[RC1393]
2/21/16, 7:04 PM
#7

Nu har jag varit på kursen och skickat en beställning på både material till tränset och alla verktyg och tillbehör som man behöver. Bestämde mig för att spara någon krona och göra som kursledaren tipsade om, nämligen att slipa en gammal skruvmejsel så att den blir rundad och använda den som kantslipare, samt att använda en passare för att markera var jag ska göra hålen till sömmarna, blev någon hundring billigare i alla fall!👍 Riktigt roligt det här, synd bara att man är en fattig student och inte har råd med så mycket, dags att ordna jobb!😃

Upp till toppen
Annons: