Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 1159 ggr
VildaVittra
6/30/15, 6:02 PM

Tillägnad den idoga svenska kvinnan

Jag var in på loppisen idag och hittade andra upplagan (tryckt 1981) av en bok om vävning som publicerades 1899. Den är verkligen helt underbart charmig. Notera nu pojkar att denna bok är för kvinnor och inte er. Plutta er va! 😎

" PRAKTISK VÄVBOK, tillägnad den idoga Svenska kvinnan av Nina v. Engeström.

Förord till första upplagan.

>>Arbetsamhet befordrar helsa och välstånd.<< >>Fåfäng gå lärer mycket ondt.<< Dessa två sanningar äro säkerligen väl bekanta för hvar och en sedan barndomen, ehuru deras fulla betydelse först efter år af lidande och erfarenhet blir fullt klar."

Vad nu detta har med vävning att göra? Hon fortsätter ett tag att räkna upp allt man kan göra med vävning. Sedan kommer detta:

"För den bedröfvade och lidande blir vävstolen snart en god vän, som hjelper igenom svåra tider, då menskligt deltagande kan göra så litet för att hjelpa den lidande. Väfningen kan taga hela vårt intresse sjelfva ljudet af de regelbundna väfslagen stillar den inre oron och bidrager i sanning att så småningom återgifva frid och glädje. Väfningen ger oss stoff till så mycket allvarliga tankar. Ett exempel: man har kommit underfund med en större eller mindre synd hos sig sjelf och det ges ej annat val än att gå till dess rot för att kunna upprycka den. På samma sättär det med hvarje minsta fel i en väf: förgäfves bjuder man till att öfverskyla det;man måste noggrant taga reda på hvaruti felet består och afhjelpa det. Professor Kjellberg, öfverläkare vid hospitalet för sinnessjuka i Upsala, ansåg väfarbetet så helsosamt, att han uttalade som sin åsigt, att: >>om menniskor väfde mera, skulle hospitalen ej bli så befolkade>>. Ett kändt faktum är, att många sinnessjuka åter kommit i jemnvikt genom väfnadsarbetet, som mycket intresserat dem. Idioter, som med svårighet lära sig något annat, finna stort nöje i väfnad, och hvarje barn för öfrigt lär sig det med verklig förtjusning.  En stor lycka vore det i sanning, om undervisning i väfning meddelades i folkskolorna, till stor nytta och välsignelse för det uppväxta slägtet."

Man kanske skulle tipsa Handpåläggningskassan (FK) om den här boken? Och om nu vävning läker sinnessjuka, är det därför boken är riktad till kvinnor? 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tjeja
6/30/15, 6:13 PM
#1

🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[JeanetteK]
7/1/15, 7:55 AM
#2

Hahaha, skrattar högt för mig själv här. :) Tänk om man skulle skriva så idag, vilka ramaskrin det skulle komma! Jag tycker absolut du ska tipsa försäkringskassan!! ;)

VildaVittra
7/1/15, 2:07 PM
#3

Jag tänkte samma sak, det skulle ju blivit en skandal om någon skrev ett sådant förord av idag. Och att skriva en sådan bok enbart till kvinnor, PK-folket skulle ju se rött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
7/1/15, 5:39 PM
#4

jag ska se om jag kan hitta en vävbok som jag fått ärva… där i står det något om att det svagare könet ofta har klenare nerver och därför är bättre lämpade för uppgifter så som väfning och barnpassning… 😎Den boken är inte lika charmig som din dock.

JMW
7/1/15, 11:16 PM
#5

Men jisses! Kul läsning. 

Konstaterar att jag nog måste sätta upp min vävstol snarast. 😂

Afturelding
7/4/15, 10:13 AM
#6

Det är så fantastiskt att hitta böcker som denna, det är verkligen ett fönster in i historien. Vi har läst väldigt mycket dylikt i de historiska kurserna. Och är det något jag kommer komma ihåg från min lärarutbildning, så är det vilka sysslor som hjälpte mot vad för de fattiga barnen 😉

Jag ska ha en tabell någonstans om vilka sysslor som passade sig för vardera kön och ålder i arbetsstugorna, om ni är intresserade 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Annons:
VildaVittra
7/4/15, 1:19 PM
#7

#6 Absolut! Det är så himla kul att läsa om hur de resonerade. Tänk hur framtida människor kommer kunna skratta åt oss. Eller så kommer de mest vara arga på oss över hur vi förstört vår miljö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Afturelding
7/5/15, 6:40 PM
#8

Jag har inte hittat just den tabellen jag tänkte på, men lite annan information.

Otto Salomon (samma person som skapade slöjdämnet i Svenska skolan) tyckte att det var mycket viktigt att (trä)slöjd även fanns i arbetsstugorna, som dök upp kring sekelskiftet. I en tid som bekant var präglad av stora klasskillnader, och där de fattiga sågs som mycket sämre människor. Arbetsstugorna skulle ge barnen som annars stal eller tiggde efter skolan en vettig fritid, och fostra barnen så att de inte skulle bli som sina föräldrar. 

Slöjd var extra viktigt i detta arbete, eftersom att det, enligt Salomon, innebär en massa fördelar:
Det var intressant för barnen. Det var en användbar kunskap. "Ge en allmän handafärdighet". Öva renlighet och snygghet. Det var estetiskt bildande. Det var "stärkande och utvecklande av kroppskrafterna"och, ja, bra för det mesta. Hantverk som absolut inte passade för detta var t.ex bokbinderi och lövsågning.

Saker som däremot passade utmärkt att skapa var:
Blomkäppar, käpp till vedbärare, skärbräde, strumpbräde, kapphängare, klädhängare av trådrullar, blomkruksställ för fönster, hörnhyllor, käpp för ringkastning, hammarskaft, knivskaft, yxskaft, bokhylla av trådrullar, docksäng, dockvagga

fågelholk, trädgårdspall, spiklåda, blomkruksställ att ställa på golvet, snöspade, handduksställ, nyckelhängare, bokhylla efter finsk modell, trädgårdsstol (stor och mindre), trädgårdsbord, pall, strykbräde, engelskt runt tebord, snöskridskor, högt engelskt bord med svarvade fötter.

Enkel bricka med höga kanter, mjölkar, saltkar, hackho, tysk bricka, kälke,
kryddhylla, trappstege (med två steg), baktråg, bakbord, avdelningsskärm, bokhylla med fem hyllor.

pinnar till torgkassar, skaft till borstar, bordsfötter, bollträ, siciliansk stol, strumpbräde av finsk modell, svamphållare, äggställ av trådrullar och verktygshylla.

(informationen om föremålen kommer från Jan-Eriks Johanssons artikel Från arbetsstuga till fritidshem)

Jag ska försöka hitta den andra tabellen också 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

VildaVittra
7/6/15, 7:41 AM
#9

#8 Snöskidor skulle ju inte varit helt fel att få göra. Strumpbräden fick jag googla, ska nog ta och göra ett par sådana åt yllesockorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
7/8/15, 6:24 PM
#10

Det handlar inte om hantverk, men jag hade en hundbok från början av 80-talet, där den kunnige författaren ansåg att nlandrashundar, som gick under namnet bastarder, skulle avlivas direkt efter födsel enbart för att de inte var rasrena.

[JeanetteK]
7/9/15, 5:03 PM
#11

#10 😮

Imasy
7/9/15, 8:46 PM
#12

#11

Mmmhmm, vem ville ha en bastard liksom? 😮Kan väl säga att jag kom inte längre än till första kapitlet i boken heller då jag kände ganska så omgående att vi inte delade samma livsfilosofi om man säger så.

Upp till toppen
Annons: