Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 870 ggr
[JeanetteK]
2015-06-23 11:22

Handmade issues

"Vilken roll har slöjden idag? Ska man ens bry sig om det handgjorda skapandet, tekniker och material? Kan slöjdande vara på liv och död? Är skolslöjden bara flum eller kan den som vet hur man läser ett träd utveckla industrin?

Det och mycket mer kommer vi att diskutera, analysera och debattera under en eftermiddag på Kulturhuset Stadsteatern. Dessutom delas stipendier ut till de allra bästa inom slöjd och hantverk."

Läs mer här om denna eftermiddag här.

Annons:
[Lovisaan]
2015-06-27 17:15
#1

Det hade varit kul att vara med på föreläsningen. Men frågeställningen är lika intressant att dyfta här inne också, vilken roll har slöjden idag?.

Nog tror jag att skolslöjden har spelat en roll för mig, även om man inte minns så värst mycket av den. 
Slöjdandet har utvecklats allt eftersom, så nog kan jag säga att man har fått lära sig en hel del.(självlärd) även intresse av äldre bruksföremål och frågor som man har ställt till äldre personer, så man fått veta en hel del. 

Visst har slöjden en roll att spela i dagens teknologiska samhälle. fast den kanske inte är lika tongivande idag. med det finns en grund att bygga vidare på, kanske om några år är slöjdandet poppis igen.

Vad tror ni?

[JeanetteK]
2015-06-27 17:45
#2

Helt sant Lovisaan! Absolut intressant att ta upp här också. 

Skolslöjden tyckte jag var roligt. Den enda 5:a jag haft i betyg var i syslöjd! 🙂Träslöjden minns jag inte så mycket av men jag har en ganska fin skärbräda och en skylt med mitt namn från den tiden. 

Jag tror och hoppas att hantverk, återbruk och allmänt omhändertagande av saker kommer att växa igen för att balansera upp det pryl- och tekniksamhälle vi har. Människan har en inbyggd längtan efter att använda sina händer som jag hoppas kommer göra sig hörd snart. 

Här i Höganäs brukar det på våren vara en hantverksmarknad runt påsken och sen en hantverksmarknad som heter "Fingrar kan" på hösten. Den typen av marknader tror jag är jättebra. 

När jag var på ullkurs för ett tag sen sa kvinnan som höll i kursen att hon märkt av ett uppsving när det gäller ull.

VildaVittra
2015-06-29 19:44
#3

Jag älskade slöjden i skolan och tyckte det var jättetråkigt att man var tvungen att välja mellan trä och syslöjden på högstadiet, jag hade gärna gått båda.

Slöjden behövs, det är ju jättemånga som har föräldrar med tummen mitt i handen och som enbart kommer i kontakt med den via skolan, skulle gärna se att det kom fler praktiska ämnen i skolan också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-06-30 14:28
#4

#3 Jag håller med om att det borde finnas mer praktiska ämnen. Alla är inte ämnade till de teoretiska ämnena. Och kreativitet kan behöva hjälp att ta sig uttryck.

JMW
2015-06-30 23:07
#5

Jag tyckte syslöjden var tråkig. Fick ju bara göra trista grejer. Fast då hade jag hjälpt mamma en hel del redan. Hon satt hemma och sydde åt diverse fabriker i främst Borås. Så jag tyckte det liksom var på "barnnivå". Minns en kjol jag gjorde där man kritade kjolfållen med en sån där gummiblåsa, jisses. Minns någon sådana?

Virka och sticka kunde jag och hade gjort länge hemma. Så….syslöjden i skolan var ingen höjdare för mig. Träslöjden minns jag inte så mycket av. Gjorde väl en fågelholk eller nåt.

VildaVittra
2015-06-30 23:13
#6

#5 Min mamma är textiltekniker så jag kunde precis som dig "allt" redan, min syslöjdslärare visste dock om att jag kunde mycket (mamma jobbade på en annan skola i samma kommun) så jag fick lära mig saker som att knyppla osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
JMW
2015-06-30 23:24
#7

Himmel! Knyppling minns jag nu att vi fick prova. Det var ju inte alls kul. 😴

[JeanetteK]
2015-07-01 07:50
#8

#5 Jag hade turen att ha en jättebra syslöjdslärare som gav mig en massa utmaningar. Jag minns att jag sydde en skjorta till exempel. Min mamma använder den ibland än idag, haha.

Upp till toppen
Annons: