Annons:
Etiketterhalmnäversävrotslöjd
Läst 1611 ggr
VildaVittra
6/16/15, 6:45 AM

Varför har vi inga palmer i Sverige?

Eller jo, det har vi väl, men jag tror inte de som jobbar i de stora växthusen i de botaniska trädgårdarna skulle bli så glada om jag hackade loss ett blad eller två.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
6/16/15, 6:46 AM
#1

Vid runt 5 minuter in i videon ser man slutet på korgtillverkningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
6/16/15, 1:11 PM
#2

Men så häftigt! Nästan magiskt när han skar av mittgrejen och öppnade upp korgen! Det finns inget som ens liknar palmblad i Sverige va??

tlover
6/20/15, 6:05 PM
#3

#2 Inte vad jag vet men flät/vävtekniken är ju samma som då man gör korgar i näver (då tänker jag inte på hastburkar). Lite annorlunda start och slut men björken måste ju nästan vara nordens "livets träd", man kan göra korgar, burkar, dryck, mat, gångjärn, kvastar, kläder, skor, kokkärl, drickskålar, ostkorgar, tak och mycket mer av dom.

l'm back

VildaVittra
6/20/15, 6:27 PM
#4

#3 Hur gör man gångjärn av björk?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
6/20/15, 6:30 PM
#5

#4 Det är gångjärn för grindar osv, jag får ta en bild på dom vi har för jag kan inte förklara det men man gör det av riset.

l'm back

VildaVittra
6/20/15, 6:32 PM
#6

#5 Det vore jättesnällt. Har aldrig sett något sånt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
6/20/15, 6:39 PM
#7

#6 Jag minns inte om det är traditionellt använt så men vi har då gjort det och det funkade för oss :)

Jag ska ta kort sen däremot.

l'm back

[JeanetteK]
6/23/15, 11:16 AM
#8

#7 Åh jag vill också gärna se kort! Låter spännande. Jag har aldrig hört talas om gångjärn av björk.

Record
6/23/15, 11:09 PM
#9

Gångjärn av ålskinn och "svärmors tunga" får väl duga. 🤔

Upp till toppen
Annons: