Annons:
Etikettermetallsmide
Läst 1106 ggr
[JeanetteK]
6/12/15, 8:46 PM

Provat på silversmide

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ikväll har jag varit på en silversmideskurs. Det var en prova-på-kväll på tre timmar. Vi fick en liten snabb genomgång och fick se olika exempel på smycken vi kunde göra. Jag bestämde mig för att göra en ring. 

Jag fick börja att ta ståltråd och prova ut hur lång bit jag behövde. Min ring skulle gå tre varv runt fingret. Ståltråden var sen mallen för hur mycket silvertråd jag behövde. När silvertråden var utmätt började jag forma tråden till en ring med hjälp av en tång som var rundad på ena sidan och platt på den andra. När jag fått önskad form var det dags att löda ihop ringen. 

Att löda var kul men pillrigt. Man skulle lägga ringen i position, dutta på ett medel som jag inte minns vad det hette, klippa en liten bit material som skulle smälta ihop min ring och sen värma på det hela. Det jag hade svårast för var att lägga den lilla lossklippta biten på min skarv. Plötsligt var jag extremt darrhänt och fumlig. Jag tycker att jag pillar med pärlor och annat så jag borde kunna pilla med smått men detta var bökigt. Men till slut så gick det! 

När jag kylt av ringen skulle den ner i syra några minuter. När jag tog upp den och sköljt av den i vatten var den helt vit. Då fick jag borsta den med typ en stålborste fast lite mjukare. 

Nu var det dags att forma ringen. Man skulle se till att den var för liten från början. Man trädde upp den på ett runt verktyg och sen bankade man till formen med en hammare. När formen och storleken var okej var det dags för en silverstämpel. 

Jag bestämde mig för att sätta dit en liten rund kula som dekoration. Då fick jag göra om hela lödningsmomentet. Till slut fick jag till det även denna gång. 🥵🙂

Nu var ringen färdig. Då återstod att polera och sen lägga den i ett tvättbad. 

Jag är jätteglad för resultatet! När jag i början såg mig buckliga, skeva och absolut inte runda ring så kände jag mig lite besviken. Men slutresultatet blev kanon tycker jag själv. Hade kunnat köpt den! 😎

Detta gav mersmak!

Annons:
Aleya
6/12/15, 9:07 PM
#1

Mycket vacker. :-)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VildaVittra
6/13/15, 3:27 AM
#2

Vad kul! Det har jag också velat lära mig, har inte provat på smide sedan mellanstadiet när jag gjorde en skål och ring i koppar som jag förtennade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
6/13/15, 1:49 PM
#3

#1 Tack! 🙂

#2 Oj fick ni göra såna avancerade saker. Minns bara min skärbräda från den tiden. 🙂Det var verkligen roligt. Lite pillrigt och tålamodsprövande, men så är det ju innan man lärt sig. Inte alltid min starka sida dock som vill kunna helst innan jag provat.

VildaVittra
6/13/15, 2:06 PM
#4

#3 Vi var bara elva elever i klassen, så lärarna hade tid för oss.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
6/13/15, 7:18 PM
#5

Guuud vad snygg ring!! *avis*

micki78
6/16/15, 2:13 PM
#6

Snygg!

Annons:
[JeanetteK]
6/16/15, 10:49 PM
#7

Tack vad snälla ni är! :)

Upp till toppen
Annons: