Annons:
Etikettövrig-slöjd
Läst 1180 ggr
Imasy
2015-06-07 21:48

Vilket material till korg?

Tänkte ge mig på att virka lite större stabilare korgar, men har någon tips på ett rep/snöre som är lätt att arbeta med men som också är hållbart och inte kostar skjortan? 

Funderade lite på sisalrep men vet inte riktigt om det blir snyggt?

Annons:
Grace2009
2015-06-07 21:55
#1

Hur är det med trasor som man annars väver trasmattor med? Är ju inte direkt ett snöre men blir rätt stadigt.

VildaVittra
2015-06-07 22:00
#2

Sisal kan bli hur snyggt som helst och mest prisvärt per meter är att köpa skördegarn som finns i lite olika tjocklekar och längder.

Exempel 1 Exempel 2 Exempel tre Exempel 4 Exempel 5

Har du sett att vi inne på Återbruk har en tävling just nu där man ska använda just snörena runt höbalarna till att skapa något nytt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
2015-06-07 22:04
#3

#1

Ville ha replooken, men ja, trasor finns :)

#2

Där skulle jag kunna använda en del av trådarna, dock hade jag tänkt mig att virka runt ett tjockare rep eller vad man ska säga.

Hampa, kan det vara något?

VildaVittra
2015-06-07 22:08
#4

#3 Ska du virka runt ett rep så behöver du inte ha någon vidare stadga i trådarna eftersom rep är stabilt. Då går det bra med exempelvis varptråd .

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
2015-06-07 22:11
#5

Tänkte typ en sådan här: http://craftpassion.com/2012/07/crochet-hemp-basket.html

Det tjockare repet som är "basen" letar jag efter :) Hade gärna velat ha lite mörkare, typ hampa, men det verkar inte det lättaste att få tag på?

VildaVittra
2015-06-07 22:16
#6

#5 Där har dom använt vanligt bomullsgarn. Du skulle ju kunna ta naturfärgat lingarn, det är ganska mörkt. Sedan finns hamparep/tåg/snöre på båtbutiker, exempelvis: http://www.sjobutiken.se/seastore/index.php?act=viewProd&productId=2919

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: