Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1197 ggr
[JeanetteK]
6/4/15, 2:20 PM

Syrénsaft

Vill tipsa er om hur ni gör en supergod saft som verkligen smakar sommar. ☀️

Idag har jag gjort syrénsaft! Jag gjorde det för ett par år sen och vi gillar det jättemycket. Nu hoppas jag att det blir lika bra denna gång.

Man plockar 40 st blomklasar. Rensar igenom dom och tar bort de grövsta delarna av klas-stammarna (vad det nu kan heta…) och lägger allt på ett vitt papper ett tag. När man sen skakar ur  blommorna och lägger dom i en ren hink så är allt skräp och alla eventuella kryp kvar på pappret! :)IMG_20150604_123151

Man kokar upp två liter vatten och två kilo socker. Detta hälles över blommorna.

IMG_20150604_123201

Vatten och socker

IMG_20150604_125434

Häll hett över blommorna

Man river skalen på två citroner, tar saften av dessa citroner och blandar ihop med 50 g citronsyra. Detta blandas ner i blommorna. På med plastfolie och nu ska det stå svalt i fyra dygn. Man rör om ett par gånger om dagen. På måndag har vi saft! Vi frös in det mesta senast. Det blir som sorbet ungefär. Sen kunde man skopa upp en sked och lägga i ett glas och fylla på med kallt vatten. Det blev en alldeles iskall supergod dryck!

Annons:
JMW
6/4/15, 4:23 PM
#1

Ohh 2 kilo socker! 😮

Inget för mig då men det verkar gott….och sött…. 😉

VildaVittra
6/4/15, 4:39 PM
#2

Syrensaft är verkligen hur gott som helst. Måste köpa citroner, syrenen har precis börjat att slå ut sina blommor här.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
6/4/15, 4:47 PM
#3

#1 det är inte särskilt sött. Påminner om fläderblomssaft. :) #2 ja det är verkligen jättegott.

VildaVittra
6/4/15, 4:50 PM
#4

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
6/4/15, 4:54 PM
#5

Läste nu att man kunde byta ut rosenbladen mot syrenblommor i rosenmarmelad. Det ska jag definitivt göra. Måste köpa ännu fler citroner. https://tidenpategelbacken.wordpress.com/2011/09/21/rosenmarmelad/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
6/4/15, 5:29 PM
#6

Aha då så. Jag gillar inte fläder. 

Jag använder inte heller vitt socker. Kanske kan tipsa svärmor om saften dock.

Annons:
Maria
6/18/15, 4:42 PM
#7

Det låter spännande. 

Det är ungefär samma recept som till flädersaft och jag har även gjort samma med svartavinbärsblad. Jättegott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[JeanetteK]
6/20/15, 9:00 AM
#8

#7 Jaså svartvinbärsblad!? Kul tips! Om jag kommer över blad ska jag testa det.

Ria74
6/23/15, 12:26 PM
#9

Spännande, jag brukar göra flädersaft. Men det hade ju varit kul att testa syren också.

Funkar det med alla sorts syrener eller ska det vara någon särskild sort?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VildaVittra
6/23/15, 12:46 PM
#10

#9 Det ska vara bondsyrén, helst den blårosa, men vet att folk gjort av den vita också, men då blir inte saften ceriserosa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
6/23/15, 12:59 PM
#11

#10 Tack, då ska jag bara klura ut vad för typer av syrén det är jag har.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Record
6/23/15, 11:20 PM
#12

Tillsätter du allt socker på samma gång, jäser blandningen? För att undvika sockret kanske blandningen får stå längre tid, och bli mer godkänd för diabetiker. Dock kan man då inte frysa "saften" i en normal frys, så det blir att konsumera, eller buteljera.

Achatina
7/2/15, 9:07 AM
#13

Gjorde syrénsaft efter annat recept (och jag följde inte receptet till fullo:
Receptet var:
- 40 Klasar bondsyrén (den ljuslila)
- 1kg Socker
- 3L Vatten
- 1 Citron (saft och zest)
- 45g Vinsyra

Gjorde två mindre satser:
- Typ 40 klasar delat på två satser
- 500g och 400g Socker
- 2+ L Vatten per sats (det blev lite blaskigt, man får ta flera skedar fryst saft)
- 1 Citron och 2 Lime (saft och zest på alla tre frukterna)
- 45g Vinsyra delat på två satser

Den ena satsen blev vad jag referar som "vuxensaft", fint groggvirke dvs inte så söt, rätt brun till färgen (hällde på den varma sockerlagen innan jag blandat ut vinsyran till den satsen) hade också lime till denna. Den andra blev mer lik originalet, med en fin lila färg, den hade bara citron i sig och jag hällde varm sockerlag som hade vinsyran utblandat i sig (en liten slurk fick den första saften också). Sen lät jag det stå i kylen i 5-6 dagar tror jag innan det silades upp i burkar och ställdes i frysen.

Annons:
[JeanetteK]
7/3/15, 9:50 PM
#14

#12 Nej den jäser inte vad jag vet. :) #13 Kul med fler recept!:)

[JeanetteK]
7/3/15, 9:51 PM
#15

Saften är jättegod! Nu när det är så varmt tar jag en sked frusen saft och lägger i ett glas och fyller på med vatten. Otroligt svalkande!

Tjeja
7/4/15, 6:37 PM
#16

Kan det verkligen smaka någon syren med all denna citron i?

Försent att pröva här för i år men måste försöka komma ihåg detta till nästa år!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
7/4/15, 6:40 PM
#17

#16 Ja, man känner mest av syrenen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
7/4/15, 9:01 PM
#18

#16 Japp jag håller med vittran att det smakar syrén och inte citron. Jag har precis gjort fläderblomssaft nu också och där är det ännu mer citron i, men den smakar inte heller citron. :)

Tjeja
7/4/15, 10:24 PM
#19

flädersaft med för mycket cintron i smakar massor med citron tycker jag. Jag älskar flädersaft, men gillar inte alls citron. Så det beror nog alldeles på vilket recept och vilka mängder citron man faktiskt har i.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[JeanetteK]
7/4/15, 11:07 PM
#20

#19 Okej du har säkert rätt. Jag har bara testat dessa två recept och de smakar inte citron.

Annons:
Upp till toppen
Annons: