Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1719 ggr
tlover
5/26/15, 11:01 AM

Om prissättning på hantverk

Inne på textilhantverk iFokus hittade jag det här blogginlägget vilket beskrev problemet med prissättning riktigt bra.

Man vill ta nog för att få en timlön (inte 0-20:- /h som man ofta får) på riktigt men folk som köper vill ha det lika billigt som massproducerat 😕

Som tur är så är läderhantverket bara en hobby för min man, skulle vi leva på det skulle vi leva snålt.

l'm back

Annons:
n00bArtWork
5/26/15, 11:10 AM
#1

Min styvmamma håller på med silversmyckes tillverkning och hon kan ju ta ut rätt bra för det men jag själv som är lite allt-i-allo som kan skulptera, måla tavlor, hålla med frihandsmålningar och bildredigering i datorn samt gör mycket "rockiga, mörka, ungdomliga, gothiska" prydnader av tex klackskor som ingen vill ha som får nytt liv som dekoration´- ÄVEN om det är beställning eller en present från mig så vill dem tjata halsen av sig att det ska vara gratis och helst kommit med posten igår.. helst ska jag betala frakt också.

Kul när man lagt ned 10 timmar på ett frihands målat porträtt som present och får klagomål det första man får för att ögonen är i lite fel kulör (medan man målat av ett svartvitt foto och inte ens vet vad denna person har för ögonfärg mer än fått höra "blått").

Tycker folk är otacksamma över att uppskatta hantverk, konst, kreativt skapande, musik o.s.v och tar allt för givet.

[JeanetteK]
5/26/15, 1:24 PM
#2

Ja det här är ett dilemma verkligen. Jag virkade för en tid sen grytlappar till en bekant. Det är en äldre dam som blev så förtjust i mina grytlappar att jag lovade att virka ett par till henne. Dom är dubbla och jag gjorde olika mönster fram och bak. Jag planerade att ge dom till henne för att jag tycker om henne. Men hon vägrade att ta emot dom om hon inte fick betala. Jag sa att hon då kunde betala en symbolisk summa, men det gick hon heller inte med på. Jag fick 100 kr stycket vilket jag nästan tyckte var genant att ta emot. Men hon sa att hon vet att det tar tid att virka dom och att jag lagt både tid och kärlek i dom. Så jag sa tack och tog emot pengarna. Det blev en debatt om detta i den lilla gruppen vi var i. Damen och flera med henne sa att hantverk ska och bör kosta för att någon ska vilja fortsätta. Den andra delen tyckte att det var katastrof att jag tog emot 200 kr för ett par grytlappar😮. Damen frågade mig hur lång tid det tagit mig att virka dom och jag sa att det var 2-3 timmar per grytlapp. När hon då började visa på timkostnad och materialkostnad så började folk ändra åsikt.

VildaVittra
5/26/15, 1:50 PM
#3

Tydligen ska man betala för att hantverka till andra. En tjej frågade om vad hon skulle ta för stickade mössor i ull och fick svaret 50 kr, vilket var mindre än materialkostnaden. 

Folk fattar inte vilken tid det faktiskt tar, de tror man svänger ihop en virkad tröja på en kafferast, jag har virkat ganska intensivt på min nu i ett par veckor och är fortfarande inte klar. Det som gör hantverkade saker billiga i handeln beror på att de som gör dom får ett par kronor i timlön.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

n00bArtWork
5/26/15, 1:53 PM
#4

#2 Trevlig och vettig dam! Och ja man blir ju lite generad när man inte vill ha betalt men blev nog mer generad när jag sålde massa prylar på loppis förrförra helgen och damen bredvid mig sålde hantverk och det va prutningar som var löjliga..

Om något kostar 25-50 kronor så prutar man inte 5-10kronor - gnidet

Om något kostar 200 kronor så prutar man inte 50 kronor

Trodde inte ens det tillhörde svensk kultur att göra det.

[JeanetteK]
5/26/15, 1:59 PM
#5

#3 Nej men precis… Det är så synd att det är så här eftersom det bidrar till slit-och-släng-mentaliteten. 

#4 Ja fy vad det prutas. Sålde leksaker på loppis i helgen. Hade en låda med plastgubbar för 5 kr/st. Tror du inte det kommer mammor och prutar. 😕Jag gav bort massor av smågubbar till barn som handlade - dom fick en på köpet. Men om en vuxen människa kommer och säger att hon vill pruta när det kostar en femma… 😴

VildaVittra
5/26/15, 2:15 PM
#6

#4 Nytt hantverk prutar man inte på om man nu inte köper mycket, som tio par sockar med vettigt pris, så kan man fråga om man får elfte paret på köpet. Däremot begagnat på loppis prutar jag på, speciellt när folk tar långt över värdet (jag vet vad saker har för värde). 

#5 5 kr är lite sniket att pruta på, då kan man just göra det där att "om jag köper 4, får jag den femte på köpet?".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
5/26/15, 2:17 PM
#7

#6 Japp men exakt. Jag är alltid billig när jag säljer på loppis för jag vill bli av med grejerna. Mängdrabatt ger jag gärna. Men står man en halvtimme och gräver och sen säger "du får två kronor" då blev jag obstinat. 😛

n00bArtWork
5/26/15, 2:20 PM
#8

#5 *ryser* ska iväg i helgen igen och sälja av kläder, skor m.m (massa bekanta ger sitt "skräp" till mig, så säljer jag det mesta, en del gör jag annat nytt av eller ger vidare eller så blir det korset/myrorna som får det istället för att det bränns upp..  blir lite ilsk när det är nya klänningar, ALDRIG använda (snygga som få som är till för en smäcker tonårskropp på 15-20+ år stlk 36.. inköpspris var ca 199kr st enligt ägarinnan och jag slår mig i BACKEN på att jag inte kommer få mer än 40kr för 1 st där det kommer gnisslas tänder. La ut väskor, snygga kuvert väskor m.m för 25-30kr st för att bli av med dem snabbt, inga skavanker, det är en tjej som är mode intresserad och yngre än mig som haft dem… INGEN nappade på dem pga priset. Förstår mig inte på folk alltså…

#3 Det sker ofta kan jag säga, gjorde bröllopsinbjudningar samt själva bröllops programmet tog både bensin pengar för att åka och köpa materialet (hon hade gett mig fingervisning om exakt vad hon ville ha och vi kom på en prismarginal), åka och låna skrivare, tiden det tog att skriva av hennes mall av texten (info om ALLA gäster m.m), jag tog fotot dagarna innan de skulle ha på inbjudan (jag jobbade som fotograf en period), redigera i Photoshop, tog mig 20min per kort att få ihop alla dekorationer m.m pga att hon ville ha plottrigt chabby chic med massa lull lull med snören, pärlor, inköpta speciella kuvert och papper (allt enligt hennes önskemål)

Hon kom och hämtade inbjudningarna på morgonen, jag hade vart vaken hela natten för att hinna färdigt med allt då det tog längre tid än vad jag trott att få fast alla små snören och allt möjligt, fick ett kuvert med "ersättningen" och åkte till jobbet… kom hem och sov, vakna på lördagen och öppnade kuvertet till morgon kaffet.

50 kronor…  bara materialet för 100 gästers inbjudan samt 120 stycken program var långt över 50 kronor, frågade henne försiktigt om hon tittat på kvittot (som en fingervisning om att det va mer än det lilla jag fått i kuvertet) då hon sa tack för hjälpen och du behöver ju inte köpa någon bröllopspresent nu…….

Pialinn
5/26/15, 4:32 PM
#9

Människors snålhet har tydligen inga gränser.

Har sytt en brudklänning, som jag inte fått betalt för. Klagade hur bröllopsfotografen missat att visa de fina detaljer jag sytt, så jag fick inget fotografi heller.

Såg på Etsy 3 virkade plädar för hiskliga priser. Trodde hon skrivit dit en tvåa för mycket. Storleken är 130x160cm. Tror dom legat ute för försäljning i några år nu.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
5/26/15, 5:03 PM
#10

#9 Länka till bilder som du inte äger rättigheterna till. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
5/26/15, 5:08 PM
#11

#10

Ville inte skylta med damens identitet.  Men hon vill ha 2205,88 dollar för sin pläd i mormorsrutor. Det blir 17128:- 

Såldes en brun pläd i mormorsrutor som var över 2x2m för 130:- på Ebay för några månader sen.

Snacka om prisskillnad.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

n00bArtWork
5/26/15, 5:39 PM
#12

Hejsan hoppsan, vad har hon virkat den av eftersom den är så dyr?

tlover
5/26/15, 5:50 PM
#13

#12 Hon kanske vill ha en riktig timpenning?

l'm back

Annons:
[Lovisaan]
5/26/15, 6:08 PM
#14

Hantverk ska få kosta,annars är det något fel.🙂 oavsett om man ska leva på sitt hantverket eller ha det som hobby. 
Prissättningen kan vara en balansgång, risken är att man själv drar med priset för lågt. oftast så har man inget att jämföra med,så det kan vara svårt ibland.

n00bArtWork
5/26/15, 6:31 PM
#15

#13 Jo i och för sig men det måste ju vara något specifikt för att ens få den såld.

[JeanetteK]
5/26/15, 7:07 PM
#16

#13 och #15 Det är nog huvudet på spiken båda era kommentarer. Man bör få en riktig timpeng. Men få vill betala den. 🤔

#14 Håller med helt.

Pialinn
5/26/15, 9:19 PM
#17

Det var en helt vanlig pläd i mormors-rutor. Inget speciellt alls. Den andra hon gjort var lite "finare" men den var 600$ billigare (i samma storlek).

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ljungåsen
5/28/15, 2:21 PM
#18

Det är svårt det där med priser. Jag brukar spinna framför teven på kvällarna, så det blir en hel del garn producerat här. Av garnet stickar jag, oftast mönsterstickade vantar i två eller flera färger.  De flesta använder vi i familjen, eller jag ger bort som presenter men de jag säljer tar jag 300 kr paret för.

Det är ingen vidare timpeng, ens om materialet är gratis.

Agda
5/28/15, 10:33 PM
#19

Jag råkade ut för en som ville sälja hundull till mig för 2000 kr/kg. Jag ville ha ett hekto och vi kom överens om en mindre summa (för jag tyckte 2000 kr/kg var alldeles dyrt, för mycket annan fin ull ligger ju inte ens i sådan hög prisklass). Sedan så undrade personen om jag inte kunde spinna garn åt denne också, den betalade givetvis frakten för sin ull tur och retur … Inte ett pip om att betala för spinningen, tydligen skulle jag betala för ullen till mig men spinna åt personen gratis. Så jag köpte ingen ull.

På mitt handspunna garn och mina produkter (som är stickade av handspunnet) så försöker jag prismässigt ligga inom området "mittemellan", d.v.s. jag vill varken vara för dyr eller för billigt (innan jag sätter pris på saker försöker jag kolla runt lite och de vad andra tar), jag tänker också om jag själv skulle ha råd dem den. Får dock inte sålt så mycket, men då använder jag bara garnen själv eller ger bort dem och produkter till vänner och släktingar (så att jag har anledning att spinna och sticka mer😉).

tlover
5/29/15, 8:03 AM
#20

#19 Det där med att kolla vad andra tar tycker jag är svårt då jag försöker hjälpa min man. Vissa tar mycket mer än vad han gör, men arbetet är betydligt sämre (jag som inte ens har samma öga för sånt som min man ser massor av fel) andra gör bättre el lika bra jobb (i alla fall enligt vad man kan se på bild) och tar mindre 🤪

Såklart finns det även sämre som tar mer och vice versa också.

Tyvärr så finns de extremt få i Sverige som gör samma sak som min man vilket gör det lite svårare, för vissa på tex Etsy tar ju underpriser för deras varor men i deras länder så kanske det inte är underpriser.

Sen så vill folk ha punslade saker (saker m mönster) men dom vill inte betala för det utan jämför med opunslade saker (el maskinpunslade saker). 😕

l'm back

Annons:
n00bArtWork
5/29/15, 10:35 AM
#21

Jag gjorde ett test förut när jag skulle sälja en dekoration, jag bad vänner säga ett pris (anonymt) till mig på vad de tyckte det var värt (utan att veta att jag gjort saken) då fick jag en överblick vad folk tyckte den var värd.

Men främst som man räknar inom företagsekonomí (läste det för knappt ett halvår sedan) är ju att ta matrialkostnaden och sedan ett påslag för annars går man back.

tlover
5/29/15, 4:09 PM
#22

#21 och påslaget ska vara större än momsen 😉

l'm back

Imasy
6/7/15, 11:44 PM
#23

Jag har ju tex gjort barnmössor med öronlapp med ugglor på, som har en del pärldetaljer samt fleecefoder, i ullgarn. Eftersom de är av modell mindre, passar barn i ålder ca 2-4 år, går det ju inte åt så överdrivet med garn, men en ganska precis gissning är att materialet går på 50 kr/ mössa.

Det brukar ta "två kvällar" att göra en mössa, så jag gissar att jag, om vi leker med tanken att det skulle vara en vanlig arbetsdag på 8 tim att göra en mössa.

Det jag gör då är att sticka mössa+ öronlappar, sy fast ett gäng pärlor, sy ihop fleecefodret samt sy fast det i mössan. Som dessutom har blockats innan också.

Skulle jag sälja en sådan för 149 kr (har iof inte provat ännu) så tror jag att folk skulle tycka det var dyrt, men ingen av dem skulle gå och jobba en hel dag för en ynka hundring i lön.

n00bArtWork
6/8/15, 5:23 PM
#24

#23 sant, det är ju pga slit och släng samhället där fabriker trycker ut prylar på löpande band. Tänkte på det själv häromdagen, virkar en filt, en femtedel är klar och det har tagit mycket garn och mycket tid.. tänk att folk förut gjorde detta jobb för att ens ha en filt och kunde inte bara gå och "shoppa" en.. vi tar saker för givet när vi inte ser arbetsbördan bakom det.

[JeanetteK]
6/10/15, 3:44 PM
#25

#24 Helt sant! Galet när man tänker efter.

tlover
1/18/16, 8:58 PM
#26

Jag tror min man valde rätt material att slöjda i, ser jag nu när han faktiskt startat företag i det. Folk är villiga att lägga lite extra för saker i läder. Tex så håller han på med en beställning på en väska som kommer att ligga på ca 3000:- (och då är materialet på "bara" 1000:- ungefär)

Men det finns däremot fortfarande många som tycker att det ska kosta lika lite som massproducerat (eller mindre).

Men även om han börjat ta bra priser så har han fortfarande lång kö på det han gör.

l'm back

JMW
1/18/16, 10:05 PM
#27

Alltid detta dilemma. Folk förstår inte hur mycket tid som läggs ner på hantverk. Jag tar 150:-/par av de tomtar jag syr. Har ingen bra uppfattning om tidsåtgång men det tar några timmar per par. Det finns så mycket massproducerat i dålig kvalite som folk hellre lägger pengarna på. Suck…

Annons:
Upp till toppen
Annons: