Annons:
Etikettövrig-slöjd
Läst 8137 ggr
[JeanetteK]
4/4/15, 1:06 PM

Göra egen meditationskudde

Jag skulle gärna vilja ha en sån här. Men jag tycker dom är lite dyra. Det står att denna är fylld med boveteskal. Har försökt söka efter sånt utan vidare framgång. Vad skulle man kunna fylla den med annars? Ris?

Annons:
VildaVittra
4/4/15, 1:12 PM
#1

Räknade ut att det skulle gå åt 13 liter boveteskal till kudden, så denna säck kanske är lite stor? Om du då inte vill ge bort kuddar i julklapp och så. 

"60 literssäck boveteskal, totalt 390 kr inkl moms och frakt."

http://www.wermlands-bovete.se/

Det blir nog ganska dyrt med 13 liter ris.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
4/4/15, 1:16 PM
#2

Tack, då har jag lite att räkna på och fundera på. Skulle jag köpa en sån säck skulle jag nog kolla runt lite om det finns intresse för såna kuddar alternativt andra kuddar. 

Skulle man kunna fylla med ull? Eller blir den för mjuk då tro??

VildaVittra
4/4/15, 1:19 PM
#3

#2 Hur mjuk en kudde ska vara är en smaksak, inte något som är skrivet i sten. Jag skulle välja ullen då den är gratis för dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
4/4/15, 1:20 PM
#4

#3 Nej det är sant och om man stoppar den hårt med ull kan man ju få den rätt stadig. Tack tack, då ska jag fundera lite på det ett tag! 🙂

[JeanetteK]
4/14/15, 1:44 PM
#5

Nu har jag bestämt mig för att sy en kudde och stoppa med ull. Min tanke är att jag kardar ullen och sen "packar" kudden rätt hårt. Tänker jag rätt?

VildaVittra
4/14/15, 1:47 PM
#6

Jadå, du tänker rätt. Har man maskinkardad ull kan man linda den, men jag misstänker att du sitter med handkardor som jag gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
4/14/15, 5:05 PM
#7

#6 Japp jag har handkardor. Tack då ska jag rota bland mina tyger och se vad jag kan hitta. 🙂

[JeanetteK]
5/24/15, 7:04 PM
#8

Nu är jag på gång med detta. Jag har gått och planerat och bearbetat detta projekt i huvudet och jag har egentligen ingen aning om varför. Det är ju bara att sätta igång, men vissa saker behöver tid. Åtminstone för mig. 

Jag tänker mig att jag ska använda jeanstyg som yttertyg. Har funderat fram och tillbaka om jag ska göra en innerkudde och göra som ett fodral utanpå. För att kunna tvätta den tänker jag. Nu när jag skriver så inser jag att det är just detta moment som fått mig att avvakta. Jag vet inte hur jag ska få det snyggt med ett övertyg… 

Tror att jag kanske gör det lätt för mig och bara gör kudden i jeanstyg och fyller den med ull. Hur hopplöst velig kan man vara… 🤦‍♂️😟

Lisabet
6/3/15, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har sytt en yogakudde, för jag tyckte också de färdiga var för dyra. Den duger, även om den inte är lika snygg. Den är inte så hårt spänd, eftersom jag ville ha en innerkudde. Det röda linnetyget räckte inte, så jag fick ta lite annat.

[JeanetteK]
6/4/15, 1:11 PM
#10

#9 Kanon! Vad kul att du visar! Jag har börjat på min. Har lite fyllnad kvar att göra. Smart med skarvningen med annat tyg. Tycker det blev jättefint. 🙂

Tant Grön
6/6/15, 11:36 AM
#11

Skulle man kunna fylla den med hårt hopknöcklat tidningspapper?

[JeanetteK]
6/6/15, 2:34 PM
#12

#11 Ja det tror jag man skulle kunna.

Lisabet
6/6/15, 4:16 PM
#13

Man tager vad man haver, jag fyllde min med bubbelplast.

Annons:
[JeanetteK]
6/6/15, 4:31 PM
#14

#13 Smart!:)

haraldgjh
3/16/18, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En gång i tiden - mitt i 70-talet - köpte jag en meditationskudde fylld med kapok -en sorts dunigt innanmäte på en frukt. Den funkar ännu. Kollade - kapok finns att köpa i Danmark.

Upp till toppen
Annons: