Annons:
Etikettövrig-slöjd
Läst 1318 ggr
VildaVittra
4/1/15, 5:11 PM

Projekt damasker

Jag blev kär i en bild på ett par antika damasker idag, en sak som skulle kunna lösa ett problem för mig. Som den matglada och promenerande starka kvinna jag är har gud begåvat mig med kurviga vader, så kurviga att jag inte kan köpa stövlar. När man har kjol på vintern och hösten så kan det kännas lite kallt om anklarna med lågskor, så nu ska jag sy mig ett par damasker.

Här är bilden: https://www.etsy.com/listing/98880682/antique-vintage-boots-black-leather-with

Så, funderar jag på material. Ska jag sy dom i ull så vill jag få tag på brun ull att tova eller växtfärga brunt. Någon som vet något enkelt recept på brunt? Vit ull har jag.

Eller, ska jag sy dom i skinn/mocka?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
4/1/15, 8:01 PM
#1

Min första känsla var att du skulle sy i locka men det kanske är opraktiskt? Det är ju ganska känsligt. Ull lät ju jättemysigt! Varmt och gott och både relativt smuts- och vattenavvisande. Har ingen idé på brun färgning dock…. Ska fundera lite på det.

Agda
4/2/15, 3:21 PM
#2

Kikar i min växtfärgningsbok, med björkblad kan du få brunt om du betar ullen med 20% alun och efterbehandlar med 5% järnvitriol och 3% galläpple. Receptet är 1 kg björkblad (plockade i juli) till 250 gram garn. Detta fungerar också med 1 kg baldersbrå istället för björk.

Känns smidigare att köpa brun ull istället för att färga.

VildaVittra
4/2/15, 3:30 PM
#3

#2 tack för receptet. Det svåra med att köpa ull är att det är svårt att veta om det är naturligt eller färgat, jag vill helst inte köpa färdigfärgat då det kan vara gjort med mindre bra metoder samt så är den svårare att tova än råullen. Björk har jag gott om på tomten, får köpa alun och vinsten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
4/24/15, 6:25 PM
#4

Det har börjat att röra på sig. Jag har tillverkat mönstret till ett par låga damasker som första försök. 

Och broderat en del. 

Nu väntar jag på vliselin innan jag kan sy ihop med ett foder. Sedan ska jag sätta öljetter till snörningen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JMW
4/24/15, 11:10 PM
#5

Ohhh vad fint det ser ut att bli. 

På måndag kan du nog fortsätta. 😉

VildaVittra
4/24/15, 11:46 PM
#6

#5 Kommer campa vid lådan. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
4/25/15, 1:12 AM
#7

Blir jättesnyggt!! Ser fram emot att se dom färdiga. :)

JMW
4/25/15, 1:06 PM
#8

#6 Ha ha 😂

VildaVittra
4/27/15, 6:40 PM
#9

Så fanns det vliselin i brevlådan idag, tackar allra ödmjukast. Men bara för det insåg jag att senast jag använde strykjärnet så var det för att smälta fanerets lim och jag har ingen stålull hemma, så nu måste jag vänta en hel dag på att få köpa stålull. 😭 Försmäcktar, tålamod är inte mitt andranamn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
4/27/15, 7:45 PM
#10

#9 Ja tålamod är en dygd eller hur det nu var! 😎

VildaVittra
4/27/15, 9:08 PM
#11

Åhh, vad bra att du påminde mig, jag sitter precis och skriver inköpslistan. Textar S T Å L U L L med stora tydliga bokstäver, nu hänger det bara på att jag minns att ta med listan till affären. Vore det inte smidigt om man kunde registrera en inköpslista online och sedan att det fanns en apparat i affären där man kunde skriva ut den om man stoppar in sitt medlemskort? Den affären som fixade något sånt skulle få alla kunder som är som mig, dvs dementa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
4/27/15, 9:39 PM
#12

#11 Haha ja även jag är dement så en sån funktion skulle vara toppen! :)

JMW
4/27/15, 11:15 PM
#13

#9 Härligt med leveranser i brevlådan. 

Tåååååålamod!!

Annons:
kattöga
4/29/15, 11:18 AM
#14

#11 På Coop (vet inte om alla coopbutiker har det, men gissar att dom har) finns en 'datorskärm' där man kan kolla upp vilka erbjudanden man har o d (med medlemskortet).  Måste kolla nästa gång jag tar mej till Coop Forum om det går att skriva ut sin inköpslista där också, som man gjort på sin medlemssida på www.coop.se?! För det vore ju en jättebra idé! Jag glömmer mina inköpslistor hemma nästan jämt. Skulle kunna skriva ner dom i mobiltelefonen, men tänker aldrig på det när jag skriver lista…… 
Annars kan man se listan på deras app i mobiltelefonen (fast själv har jag inte så modern mobiltelefon……) 

Och så damaskerna: Dom blir ju så häftiga!!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[JeanetteK]
5/24/15, 7:00 PM
#15

Hur går det med dina damasker? Är så nyfiken. Tycker det är så cool idé. 🙂

VildaVittra
5/24/15, 8:00 PM
#16

Det står stilla just nu, har ont om sommarkläder så håller på att fylla på garderoben istället. Damasker hör ju ändå till hösten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
5/25/15, 2:40 PM
#17

#16 Sant! Man får prioritera ibland.

Upp till toppen
Annons: