Annons:
Etiketterullfilt
Läst 1418 ggr
Agda
3/28/15, 6:03 PM

Färgat ull med koschenill

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa vilka färger lite löss (koschenill) kan ge 😉

Nu har jag färgat 8 omgångar sedan den 14 mars. Totalt är det ca 3 kg färgat av 70 gram löss. Och fortfarande har jag färgvätska kvar. Receptet jag gick efter så skulle 10-15 gram löss räcka att färga 1 hg. Dock var det nog om man skulle färga rött, nu har jag bara haft ett rött bad 😉Tyvärr slängde jag det mesta av det röda badet, jag sparade bara 3 liter av ca 8. Ångrar det lite nu, men det fanns mera färg än vad jag hade ull.

Dessa färger har jag hittills fått fram, jag är supernöjd.

Annons:
[JeanetteK]
3/28/15, 6:46 PM
#1

Men så fint!! Berätta hur du gjorde. Var och hur fick du tag på löss? Föder man upp dom själv? Eller köper man en påse? Haha hundra frågor på en gång! Jättefin färg blev det i alla fall. :)

Agda
3/28/15, 7:03 PM
#2

Lössen fick en vän tag på via en auktion för några år sedan tillsammans med indigopulver och kemikalier. Löss och annat finns att få tag på t.ex. här eller här (där står också beskrivning hur man gör).

Det är ganska dyrt, men jag och min kompis upptäckte ju hur dryga lössen är om man vill ha ljusa färger 😉

Gällande beskrivningen så följde jag både den jag länkade till ovan och en beskrivning i en gammal bok.  Skillnaden till den länkade beskrivningen var att när vattnet kokade upp tillsatte jag både koschenill och vinsten och det fick koka i 10 min. Sedan sänktes ullen i när vattnet var ner till 40-50ºC. Och när vattnet var uppe i 90 grader fick det stå så i 1 timme.

Så man behöver alun för att beta ullen, vinsten och koschenill till färgning och ättika till sista sköljningen. Och rostfri (eller emaljerad) kastrull.

Det lila fick vi fram på ett lite annat sätt och jag tror det berodde på att lössen silades (jag hade mortlat dem dåligt😉) genom en lite rostig järnsil. Också tillsatte vi inte vinsten. Men när jag använde färgvätskan från det badet igen så fick jag inte lila utan rosa. Så jag vet inte riktigt hur vi lyckades med lila, jag ska testa att doppa ner järnsilen i den färgvätskan nästa gång för att se om lilafärgen berodde på den.

[JeanetteK]
3/30/15, 11:15 AM
#3

Tack, nu har jag lite att läsa! 👍

Upp till toppen
Annons: