Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 1572 ggr
VildaVittra
2015-03-11 02:09

Ny hantverksteknik till mig?

Jag är uttråkad och ingen av alla tekniker som jag kan ger mig något just nu, så jag vill lära mig något helt nytt.
Det får inte kosta mycket och jag har inte råd att gå på någon kurs. Gärna av material man kan framställa själv. 

Jag är intresserad av historiska tekniker och kan spang, nålbindning och fler som jag inte kommer på just nu. Jag kan måla, splitsa, teckna, sticka, virka, spinna, knyppla osv. Jag skulle vilja lära mig smide, läderslöjd, keramik, blyinfattning och vävning men alla dom kostar mer än vad jag har råd med, materialet till vävning behöver ju inte vara dyrt, men där skulle jag behöva gå på en kurs. Läderslöjd kanske skulle fungera om jag får tag på begagnat läder. 

Några idéer? Ingen teknik är egentligen för komplicerad, jag har fruktansvärt lätt för att lära mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Grace2009
2015-03-11 08:04
#1

Angående vävning: du kanske kan låna böcker från biblioteket och försöka hyra in dig för en billig peng på en vävstol i en skola? Eller behöver du någon som visar dig? (Min mor till exempel kan inte läsa virkbeskrivningar, men visar jag henne hur hon ska göra genom beskrivningen får hon ihop arbetet). Har ni någon hemslöjdsförening hos dig? Här är tanterna mer än villiga att dela med sig av sin kunskap.

Googlar lite. Hittar "bastabinne", att binda fram föremål av gran. Det kanske är något? Du får nog googla fram mer djupgående information dock http://bastabinne.odenas.se/bastabinne/Valkommen.html

Korgflätning kanske är något? Borde ju gå att samla in kaveldun eller "skörda" (vad använder man för ord?) ditt egna näver. 

Luffarslöjd kanske är något också? Klarar du av att självlära dig genom böcker från biblioteket drar det ju ner kostnaderna något så enormt. Hur är det med ABF till exempel, de kanske har någon kurs som du känner att du har råd med?

VildaVittra
2015-03-11 08:16
#2

#1 Jag har en vävstol, men noll koll på hur man sätter ihop den eller sätter upp en väv. Och jag har försökt läsa mig till hur man gör, men det är verkligen något man måste stå bredvid för att lära sig och vävkurser kostar som sagt för mycket. 

Luffarslöjd kan jag, likaså korgflätning, men bastabinne var något jag aldrig hört talas om, det ska jag kolla upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ljungåsen
2015-03-11 08:16
#3

Flamskvävning kanske? Finns en hel bunt videor på youtube man kan titta på.

[Lovisaan]
2015-03-11 09:17
#4

Vet du vad Vittra. som skapare hamnar man i svackor, man vill så mycket men hittar inget som känns så hundra bra. 
Brukar vänta tills lusten kommer tillbaka, svackorna är viktiga. en slags återhämtning, för inspirationen kommer tillbaka så småningom.så är det för mig iaf.

Sindri
2015-03-11 22:40
#5

Frivoliteter. En liten skyttel kostar inte mycket. Har man tur kan man hitta både skyttel och garn på loppis för några kronor.

https://www.google.se/search?q=frivoliteter&newwindow=1&biw=1717&bih=910&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=D7YAVezyLsP6PLe1gKgC&sqi=2&ved=0CCYQsAQ

VildaVittra
2015-03-12 03:48
#6

#3 Det är ju en möjlighet. Tack.

#4 Så enkelt är det inte tyvärr inte för mig, sysselsätter jag mig inte när jag är uttråkad blir det lätt en nedåtgående spiral, jag lider av sådan kunskapstörst. 

#5 Har kikat runt lite på skyttlar. Vissa har en krok fram och andra inte, är den livsnödvändig? Tänkte om man kunde göra en själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ljungåsen
2015-03-12 07:18
#7

Man kan slå frivoliteter med nål, video finns här. På så vis behövs ingen skyttel.

[JeanetteK]
2015-03-12 10:31
#8

#5 Åååååh ännu en sak att sätta upp på sin att-vilja-kunna-lista… 🤪😂Så mycket fina saker.

Pialinn
2015-03-12 13:02
#9

Att lära sej nya saker är alltid skoj, men du verkar kunna det mesta. Kan du inte göra nåt du behöver med hjälp av det du kan?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Imasy
2015-03-13 21:07
#10

Jag lånade en bok som hette nåt i stil med Stora vävboken när jag fick hem min första vävstol. Den var till stor hjälp för att komma igång. Jag är typ heeeeelt ensam i min bekantskapskrets med mina intressen och har nog stämpel på mig som gammal tant, och därmed ingen att fråga om hjälp 😃

Hittade en annan rolig grej på tuben, detta verkar man kunna få till av det "skrotet" man har hemma och verkar inte alltför komplicerat om man är en gnutta händig :)

Imasy
2015-03-13 21:08
#11

Jo just ja, jag har anmält mig till en vävkurs hos ABF, kostnadsfri, MEN, man får betala för materialet man använder, och det har jag ingen aning om vad det kostar.

[JeanetteK]
2015-04-04 13:01
#12

#6 har du testat att göra frivoliteter? 

#11 Men åh detta har jag missat! Har du varit iväg än?? Låter jättekul. Jag kan inte tänka mig att materialet kan kosta så otroligt mycket. Beror väl på material i och för sig.

[JeanetteK]
2015-04-04 13:03
#13

#10 Ser som sagt inte jättekomplicerat ut, men jättekul! Måste leta upp del ett av denna!

Annons:
Imasy
2015-04-06 01:24
#14

#12

Nej, man skulle få ett meddelande när kursen var fullanmäld.

Sindri
2015-04-07 00:09
#15

#12 av: JeanetteK

Ja, när jag var yngre gjorde jag både frivoliteter och knypplade. Kanske jag skulle komma ihåg frivoliteterna om jag fick en skyttel i min hand? Hittade nyss ett litet halsband i svart och silver som jag gjorde för säkert 40 år sedan. Kanske kan komma på nåt att använda det till.

Sehvrin
2015-04-12 22:44
#16

Brickbandsvävning kanske? Lätt att fixa materialet själv, är en historisk teknik och man kan göra riktigt snygga band (om man inte är som jag och tappar räkningen och glömmer åt vilket håll man ska vrida brickorna nästa gång…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: