Annons:
Etikettsten
Läst 7643 ggr
Sindri
2015-02-16 22:36

Polera stenar

Någon här inne som håller på med polering av stenar?
Jag har några fina som inte behöver slipas, men väl poleras. Jag vill inte lacka dem.
När jag googlar hittar jag bara om trumling, men det borde finnas ett lättare sätt.

Annons:
Ljungåsen
2015-02-18 13:40
#1

Googlade lite och hittade den här sidan.  Svenskan var inget vidare, men man verkar kunna använda sandpapper.

[JeanetteK]
2015-02-19 10:29
#2

#1 Det var spännande läsning. Jag har också stenar jag skulle vilja polera. Den länken ska jag spara. 👍

Lily
2015-02-19 13:24
#3

Jag slipade sten när jag var barn på det sättet (när jag inte fick leka med den riktiga stenslipen), men det är något slags slippapper som är anpassat för sten.

Det kräver visst tålamod och man måste vara noggrann i varje steg, har man fuskat upptäcker man det efter poleringen när man har matta fläckar och då är det bara att backa några steg.

Det kan också vara bra att kolla så att så att det inte är några sprickor i stenen, det är inte så kul om man har lagt ner ett antal timmar på stenen för att sedan upptäcka att det är sprickor som vid polering blir fyllda med vitt pulver som är nästan omöjligt att få bort…

Sindri
2015-02-19 20:00
#4

Haha, nu har jag läst igenom sidan…och ja, svenskan kunde vara bättre. Tror dock jag förstod allt, men kan för mitt liv inte räkna ut vad en "pulvriserad polska" skall vara. 😃Låter makabert! Nån som har en gissning? Eller kan man få sidan oöversatt, det är nog lättare att fatta då.

Ljungåsen
2015-02-19 20:20
#5

Hittade tyvärr sidan i det där skicket… inte heller jag begriper vad en pulvriserad polska är för någonting. Det finns en del information på engelska som kanske kan hjälpa till med förklaring, exempelvis här, här och här.

Sindri
2015-02-19 20:31
#6

Äh, vad dum jag är "polish" förstås! Polerpulver! Vad nu det kan vara. Men jag kollar vidare på länkarna i #5. Tack!

Annons:
[Lovisaan]
2015-02-20 07:42
#7

Om man gogglar på polerpulver,så är det samma pulver man använder i trumlaren.

Maria
2015-02-21 12:01
#8

Jag har en trumlare och skulle aldrig orka polera varje enskild sten själv. Man använder olika pulver i trumlaren och den är i gång i ett par veckor innan det är klart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lovisaan]
2015-02-21 12:14
#9

#8 Tar det så länge att polera stenar,även om man använder trumlare.
Du får gärna ta oss genom processen om du vill,är så nyfiken hur man går till väga.

Maria
2015-02-21 12:19
#10

Nu var det länge sedan jag använde den.  Man kör med grövre grus någon vecka sedan sköljer man rent och tar ett finare grus en vecka till och sista gången så är det ett väldigt fint pulver.

Man lägger i råstenar från början och så är det vatten och pulver blandat. Jag hade min trumlare ståendes på ett par gummiplattor då den låter en del.

Bilden i min Avatar är stenar som är trumlade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lovisaan]
2015-02-21 12:38
#11

Tack för infot Maria.🙂 om det tar någon vecka med trumlare,hur länge ska det då inte ta att polera för hand ? år.😮 då tror jag på trumlare istället!

Maria
2015-02-21 12:42
#12

Ja, det var lite så jag tänkte😉

Däremot så kan man lägga helt kantiga råstenar i trumlaren som blir runda fina och släta så där är ju en viss skillnad.

Ofta vill man kanske polera en sten man hittat som redan är slät och fin och då kanske det fungerar för hand om man har ett mycket stort tålamod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: