Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 5671 ggr
Imasy
2015-02-02 15:02

fodra vantar - hur?

Jag tänkte att jag ska fodra mina stickade vantar med fleece. Men hur har ni fäst fleecekanten i vanten? Blir det bäst att sy fast för hand eller med maskin? Är rädd att jag förstör vanten med maskin?

Annons:
[Lovisaan]
2015-02-02 15:16
#1

Jag skull sy för hand. fäst innervanten med en vanlig enkelsöm i mudden. då är det lättare att dra ut fodret och torka vid behov.

[JeanetteK]
2015-02-02 16:50
#2

Jag hade gjort som Lovisaan. Då blir det i stort sett osynligt på utsidan också.

[Lovisaan]
2015-02-03 11:43
#3

Jag kollade upp vad för ro skull vilket sorts foder man hade förr i tiden. att vi nordbor hade ylle som foder, samerna däremot hade renkalvskinn på översidan handen. och insidan användes hö som sög upp hand fukten istället för renhår som tovade i hop sig.  ett tips kanske🤫

[JeanetteK]
2015-02-03 17:50
#4

#3 Hade man löst hö då eller?🤔

[Lovisaan]
2015-02-03 19:30
#5

#4 Jag antar det. uppgifterna har jag hämtat ur en  bok om västerbottenslapparna under första hälften av 1800-talet. så det är bara skrivet text i kortform, men väl så intressant ändå.
Höet antar jag är av samma sorts starrgräs man hade i skorna.

Record
2015-02-03 23:12
#6

Lite OT

Som "man" hade jag nog använt dubbelhäftande tape.

Och när uniformsknapparna lossnade stack man en tändsticka genom på baksidan. Gillar för övrigt gärna att sy, men svårt ibland med nya fickor i jeansen.

Annons:
Keraleij
2015-02-04 09:16
#7

Jag har sytt på ett skinn på handflatssidan (utsidan) av mina stickade vantar, så att det går att få grepp när man kör bil! Modern anpassning…

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[JeanetteK]
2015-02-04 10:36
#8

#5 Ja så är det nog.Jag tänkte först att det måste vara stickigt. Kände lite på det nu när jag var ute hos kaninerna. Det blir mjukt när man böjt och "gnufsat" med det. Kan tänka mig att det håller värmen bra. 

#6 Så gjorde min pappa när vi var små och han skulle lägga upp våra byxor. Alternativt häftapparat eller textillim. 🙂Satt knapparna fast med en tändsticka? Ah jag tror jag fattar nu medan jag skriver - man satte tändstickan som en spärr genom knappens ögla? 

#7 Men det var ju smart! Säkert mycket hållbarare så också!

[Lovisaan]
2015-02-04 10:47
#9

#8 här fann jag mera intressant text och bild om höet!🙂
http://www.ajtte.com/wp-content/uploads/2010/10/Ekosockarskoh%C3%B6-text-o-bild.pdf

#7 Smart tips!

Record
2015-02-04 15:36
#10

#8 JeanetteK

Du beskriver mina knappfixeringar bra, exakt så, vid mer långvariga reparationer fick man ta en spik. hi hi

Att byta fickor i byxor är värre, det går inte att först göra fickan o sen få fast den, den måste vara öppen o sist sy sidosömmarna, allt på maskin. Mamma var sömmerska och där har ja nog mina gener.

[JeanetteK]
2015-02-04 16:03
#11

#9 Tack, det var intressant läsning. 👍

#10 Haha, vad bra att du förstod hur jag menade! Ja, byxfickor kan vara knepigt. Gör en tråd om det och se om någon har några bra tips.

Record
2015-02-04 22:41
#12

#11 JeanetteK

Första försöket gick bra,tyckte ja, men det gick inte att stoppa ner handen i fickan, nu vet jag hur man gör, rita av fickan , gör två lika, förutsättning är dessutom en resesymaskin med smal fot,kanske blir en tråd när bokföring o momsdeklaration är klar.

Upp till toppen
Annons: