Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 828 ggr
VildaVittra
2015-01-16 13:33

Historisk klädsel

Jag har drömt i många många år om att sy en empireklänning samt klänningar från andra epoker. Var på gång för några år sedan, men det stöp på att jag inte hittade muslin, utan de svenska företag som skrev att det var det egentligen sålde lakansväv och jag ville ha ett riktigt muslintyg.

Fick ett ryck idag (ska bli med symaskin imorgon, så satt och drömde mig bort lite) och hittade billig muslin i England. 
http://www.cheapfabrics.co.uk/thestore/product_info.php/cPath/538_660/products_id/415

Nu är jag inte sådan att jag skulle handsy en hel klänning, utan bara synliga sömmar. För jag resonerar som så att om de kvinnorna på den tiden erbjöds en symaskin, så skulle de definitivt ha använt den dom också. 

Någon mer som är intresserad av historisk klädsel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Pialinn
2015-01-16 13:52
#1

Om du kolla Medeltid/ifokus finns det många som syr kläder fram till 1600-talet. Men du vill kanske kopiera senare tiders kläder?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
2015-01-16 13:55
#2

#1 Jag gillar alla tiders kläder. Funderar även på att sy en 50-talsklänning nu till sommaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-01-16 17:16
#3

Jag har en kompis som gifte sig i medeltidsstil. Hon sydde sin klänning och många av gästernas klänningar också. Jättefina i vackra linnetyger. 

Jag skulle vilja lära mig att sy kläder "på riktigt". Jag fuskar till det lite som det är nu och går mest på känsla. Så kul att du ska bli med symaskin! Visa gärna resultat sen om du ger dig på någon klänning.

Magi-cat
2015-01-21 17:55
#4

Glömmer aldrig ett medeltidsbröllop jag var på…Så underbara kläder, både på brudparet och gästerna!

Många köpte tyger härifrån: http://korps.e-line.nu/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2015-01-30 20:33
#5

Har du invigt din symaskin än? 

#4 Vilken fin sida! Där fanns det riktigt mycket att välja på!

VildaVittra
2015-01-30 20:38
#6

#5 Ja, jag har sytt ut regnbyxorna jag fyndade runt baken och även regnjackan på samma ställe.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-30 20:39
#7

#6 Vad kul! Roligt att du blivit med symaskin igen! 🙂

Upp till toppen
Annons: