#8 Ull & Filt

Klackmatta

2015-01-09 17:37 #0 av: [JeanetteK]

Jag pratade med en kvinna som berättade att hon gjort en klackmatta. Nu har jag läst på lite om detta hantverk. Kring sekelskiftet 1900 tillverkade man mattor av yllelappar, som klipptes i skoklacksform och dekorerades. Jag tänker mig att man kan använda denna teknik även när man gör till exempel väskor eller bonader och liknande. Jag hittade en länk med två olika mattor som är otroligt vackra. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2015-01-09 17:42 #2 av: [JeanetteK]

Länken

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-01-09 18:12 #3 av: VildaVittra

Jag gillar verkligen strömsö, de har mycket mera återbruk än i motsvarande svenska program.

Nu måste jag hitta en massa gamla dukar och bonader: http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/02/kjol-av-gamla-dukar-och-stramaljtavlor?ref=ydd-newest-in-sp

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-01-09 19:05 #4 av: [JeanetteK]

#3 Ja det finns verkligen mycket att hitta där! 

Den kjolen var ju jätterolig! OT... När jag var och handlade födelsedagspresenter till sonen idag så kom jag på mig själv att gå och titta mer på tyget "hmmm, den här vill han nog inte ha, men den skulle jag kunna göra om till..." GalenHar suttit och tittat  på för mycket tips på omsydda kläder. Skrattar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-01-09 19:09 #5 av: VildaVittra

Hahaha, köpa nytt för att direkt återbruka det. I have taught you well young Padawan! Skrattar

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-01-09 19:15 #6 av: [JeanetteK]

#5 Oh thank you miladySkämtar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-01-16 16:14 #7 av: VildaVittra

Snubblade på en beskrivning på hur man gör en klackmatta. http://textilhemslojd.se/images/aterbruk/klackmattabesk.pdf

Anmäl
2015-01-16 17:08 #8 av: [JeanetteK]

#7 Den var jättefin. Är jättesugen på att göra en sån. Får börja spara tyg. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-02-10 19:55 #9 av: Sindri

#7 av: VildaVittra
Åh, att sätta fötterna på den en kulen morgon.....

Anmäl
2015-02-11 10:01 #10 av: [JeanetteK]

#9 Ja eller hur!

Man borde kunna göra dessa som dukar också. Som prydnad tänker jag då, det är ju inte så praktiskt på ett köksbord. Cool

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-02-13 06:51 #11 av: Veda

När jag var med i Rillens folkdanslag, i Gävle, gjorde de en klackmatta (stor) för att hänga som prydnad på väggen. Den blev otroligt fin.

Anmäl
2015-02-13 08:13 #12 av: [JeanetteK]

#11 Det var ju en bra idé! Kan bli hur fint som helst. :)

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-02-14 12:23 #13 av: Veda

Den finns på bild http://www.rillen.nu/ klicka på dräkt & slöjd, det går inte att länka direkt till sidan.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.