Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 1172 ggr
[JeanetteK]
12/28/14, 1:28 PM

Är ni bra på att avsluta era hantverks-projekt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här med att avsluta mina projekt är en utmaning för mig. Jag är verkligen allätare när det gäller pyssel- och hantverksprojekt och att sätta igång något nytt är alltid kul. Men av någon anledning blir det sen svårt att avsluta. Men nu har jag som nytt löfte till mig själv att jag ska avsluta mina grejer. 

Igår avslutade jag ett linne som jag hållit på med i över ett år. ☺️Men nu är det klart! Alla Trådar fästade till och med. 😉Jag är jättenöjd, både för att linnet passar och blev bra och framför allt för att jag avslutat detta projekt. 

Mitt projekt jag nu ska ta tag i är en trasmatta jag håller på med. Jag har lånat en vävstol. Jag har alltid drömt om att lära mig att väva. Tyvärr är det så att vävstolen tar upp ett helt rum och så mycket väver jag inte att det är värt det. Så nu ska mattan som är på gång bli klar och sen ska jag lämna tillbaka vävstolen. Nu när jag skriver det här så sätter jag lite press på mig själv. 😉

Är ni bra på att avsluta era projekt? Hur gör ni när inspirationen och lusten försvinner och ni börjar kika mot ett nytt projekt?

Annons:
Grace2009
12/28/14, 1:34 PM
#1

Usch, jag är jättedålig på att avsluta projekten. Måste nästan göra sakerna i ett svep för att klara av att bli klar med dem. Hade jag gjort den där tröjan hade jag nog redan repat upp den flera gånger innan den blev klar (om den ens hade blivit klar för mig). Har varit duktig och stickar 3 par strumpor, och varje par har tagit max 3 kvällar. Hade det sträckt sig så lång som en vecka hade det nog varit kört. Jag har lite tålamod och projekt ska gå relativt snabbt för mig, inget småpetande i evigheter!

[JeanetteK]
12/28/14, 1:36 PM
#2

#1 Men vad skönt att höra att det är fler som funkar som jag. 😉 Jag tror att jag också ska se till att göra det i ett svep. Jag har påbörjade strumpor där jag hunnit en och en halv strumpa. Varför slutar man där!?🤔Men nu ska jag se till att avsluta. Alternativt skicka till mamma och be henne avsluta… 😛😇

Grace2009
12/28/14, 1:41 PM
#3

#2 Jag lider av SSS (Second Sock Syndrome), den andra strumpan blir sällan klar (oftast påbörjas en inte ens) 😉

[JeanetteK]
12/28/14, 1:42 PM
#4

#3 Hahaha 😂Underbart! Nu vet jag ju vad jag lider av! Jag som trodde jag var lat. 😎

VildaVittra
12/28/14, 1:42 PM
#5

Jag har ett par knästrumpor som saknar häl, men vad gör det? 😊 De passar så bra ihop med knapplösa koftor och halvklara sjalar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mitralis
12/28/14, 1:43 PM
#6

Nej, inte alls ☺️



Annons:
[Lovisaan]
12/28/14, 4:37 PM
#7

Tja, spänning ska det vara.😎 utmanar sig själv lixsom, blir less fort om jag ska göra flera av samma saker. 

Inspirationen är ett kapitel för sig själv. kommer och går i vågor ibland år i mellan.

[Sabina]
12/28/14, 4:50 PM
#8

#0 Oj vilket fint linne! 🙂 Vad duktig du är på att sticka, önskar att jag också kunde…😕 När det gäller inspiration så kan jag vara väldigt på hugget men har tyvärr alldeles för dåligt tålamod med saker om det blir för svårt och tröttnar därför fort när det inte blir som jag tänkt. Det finns egentligen bara en sak jag hållit mig till i vått och torrt och det är bakning och tårtdekorering (om det nu räknas i sammanhanget). Önskar jag hade samma tålamod med textilier… 🤓

Maria
12/30/14, 9:38 AM
#9

#0 Det var riktigt snyggt. Precis de färger jag gillar.

Själv är jag bra på att börja med saker men sämre på att avsluta.

Jag har under åren stickat, virkat, målat glas, drejat, gjort mosaikbord, målat akvarell, tecknat, osv….

Det ligger ett par halva yllesockor i en korg och en axelvärmare som egentligen bara ska fästas ihop men det tar emot på något sätt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
12/30/14, 2:44 PM
#10

Tycker det där har blivit bättre med åldern. Nu gör jag färdigt allt. Och så nöjd man blir när det är färdigt. 🙂

[JeanetteK]
1/1/15, 7:29 PM
#11

#9 Tack! Jag gillar melerat garn och det här gillar jag lite extra! Det finns i blåa färger och rosa också om jag minns rätt. 

#10 Vad duktig du är! Och man blir jättenöjd! Får vara ett nyårslöfte för mig att se till att avsluta det jag börjar på.

[JeanetteK]
1/1/15, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack vare denna tråd och framför allt #3 har jag nu stickat klart ett av mina par sockor som legat i min samling. 🙂

Grace2009
1/1/15, 7:35 PM
#13

#12 Duktig! Du kanske ska friskförklaras från SSS då? 😎

Annons:
[JeanetteK]
1/1/15, 7:43 PM
#14

#13 Hehe.. tror det är lite tidigt att friskskrivas redan! 😉

Agda
1/1/15, 9:09 PM
#15

Jag är bra på att avsluta stickningar, men då gör jag inte heller så stora saker (sjalar är det största som jag hittills har stickat) så de tar inte så lång tid att göra.

Spinning är jag värre med, har 3 spolar och 2-3 sländor med påbörjade Trådar

RomDoll07
1/3/15, 10:29 AM
#16

Jag har precis som flera av er en och en halv strumpa som ligger ofärdigt i sylådan sedan flera år tillbaka tillsammans med ett broderiprojekt som också ligger på is. Allt är ju så kul och spännande när det är nytt men saker som tar ett tag att göra klart blir det lätt att man lägger undan när annat i livet får gå före och sen tar man ofta inte upp det igen på väldigt länge. Att ha sitt hantverk som jobb är dock en väldigt effektiv motivation, jag tillverkar och säljer rephantverk i liten skala och har jag fått in en beställning från en kund kan jag ju inte bara strunta i det, så då får jag väldigt mycket gjort.

[JeanetteK]
1/3/15, 10:38 AM
#17

#16 Kan du inte göra en tråd och visa dina saker? Det skulle vara jätteroligt att se. Jag förstår att det är motiverande att göra färdigt när någon väntar på det. 🙂

RomDoll07
1/3/15, 11:35 AM
#18

#17 Visst kan jag göra det, ska genast leta rätt på bilder och lägga ut  :)

Ja, att först få diskutera med en kund och komma fram till precis vad hon vill ha (har ännu inte haft någon manlig kund) och sedan få sätta igång och tillverka just det är jätteroligt, då har jag knappt tid att göra något annat tills jag är färdig. Och att sen få se hur nöjd kunden blir är ju också jättehärligt, en av mina allra första kunder blev så glad över sina grejer att hon till och med gav mig en kram. Det lever man gott på 😃

[JeanetteK]
1/3/15, 12:08 PM
#19

#18 Ja vad roligt, det ser jag fram emot! Kan tro att det kändes gott att hon blev så nöjd! ❤️

RomDoll07
1/3/15, 1:43 PM
#20

#19 Nu har jag gjort ett inlägg med lite bilder: http://hantverk.ifokus.se/discussions/54a7e1ccce12c447a5001034-rephantverk

Annons:
[JeanetteK]
1/3/15, 1:45 PM
#21

#20 Perfekt! 👍

Tant Grön
1/3/15, 9:45 PM
#22

#20 Vad fina saker du gör. 🙂

[Sabina]
1/3/15, 9:59 PM
#23

#12 Vilka jättefina mysiga sockar 🙂

#20 Verkligen fina saker du kan göra 🙂

RomDoll07
1/4/15, 11:30 AM
#24

#22, #23 Tack så mycket, kul att ni tycker det var fint :)

[JeanetteK]
1/4/15, 11:32 AM
#25

#23 Tackar! 😘

tlover
1/6/15, 12:29 PM
#26

Jag tror det är delvis därför jag gillar mathantverk, där måste man avsluta annars förstörs råvaran (även om det ganska ofta händer att jag får slänga tex blötlagda bönor).

Men annars så är saker bara påbörjade, jag har flera saker påbörjade i stickkorgen tex (ett par sockar, två par barnsockar, en sjal, och flera handledsvärmare).

l'm back

Upp till toppen
Annons: