Annons:
Etiketterhornben
Läst 3677 ggr
[JeanetteK]
2014-12-26 11:05

Kokar ben

För tillfället kokar jag ur ben. Hunden vet att han brukar få köttet efter såna kok så han sitter på golvet framför spisen och väntar. 🙂 

Jag har tänkt att försöka mig på att göra något av benen. Frågan är vad jag ska göra. Sitter och googlar på nybörjarprojekt. Har ni tips på vad jag skulle kunna testa? Det är ben efter gris och de största är väl drygt två decimeter långa. Kan visa bild sen när jag kokat klart.

Annons:
tlover
2014-12-26 11:09
#1

Hårpinnar kanske? Ben ska ju vara ett av de bästa materialen för hårgrejer och det känns som att en hårpinne är någorlunda enkelt att börja med.

Själv har jag däremot inte testat det så jag vet inte om det är så enkelt som man tror.

l'm back

VildaVittra
2014-12-28 07:17
#2

Märkpinnar till våren odlingar kanske? Borde det inte gå att brännmärka dom sedan? 

Väntar? Det ordet har mina hundar aldrig hört, vad är det för något? De skulle stå och fiska i kastrullen om jag lät dom vara i köket🤪

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-12-28 12:49
#3

#1 Hårpinnar skulle vara kul att göra. Just dessa benen är nog lite väl grova för det. Men jag ska komma ihåg det till en annan gång. 👍

#2 Oho…. det ska jag kolla upp. Det skulle ju kunna vara häftigt! Min käre "lille" vovve är inte tillräckligt smart för att fiska.. han springer mest i cirklar "åh, det luktar gott… åh det luktar gott.." 😂

VildaVittra
2014-12-28 13:11
#4

Låter som att han borde komma på kurs här. I den ingår moment som "Hur man öppnar en burk med majonnäs i mattens antika soffa med originalklädsel", "Tre steg till att lura hundvakten från sin lunch" och "Koppel är snören man kan bita av". 😎

Hittade detta, så det ska gå att glödrita på ben. Så nu önskar jag mig en glödritningspenna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2014-12-28 13:16
#5

#4 Åh jag vill också ha en glödritningspenna nu! 😍

Haha, jag är rädd att min hund inte skulle kvalificera sig till de kurserna… Idag har en av katterna lärt honom "slicka mig i rumpan en gång till så slår jag dig på nosen med klorna" ungefär fem gånger… Minnet är inte det längsta. Tur att han är söt! 😉

tlover
2014-12-29 09:31
#6

#3 Jag tänkte att man kanske vill ha lite att "snickra" av då, beroende på vilket ben det är såklart, många ben är mjuka i mitten och det vill man nog inte ha i en hårpinne.

l'm back

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-29 15:35
#7

#6 Det har du rätt i. Jag har lite svårt att komma fram till vad jag vill göra, så jag kommer börja med att helt enkelt testa mig fram och se om jag fattar hur man gör över huvud taget. 🙂

tlover
2014-12-29 16:25
#8

#7 och förhoppningsvis kommer det många bilder 🙂

l'm back

[JeanetteK]
2014-12-29 17:40
#9

#8 Självklart! Kokar dom för tillfället ett varv till. Märkte att det var lite gegg kvar. 😃

Tant Grön
2014-12-30 14:38
#10

När jag såg rubriken så trodde jag du skulle göra lim  😃

[JeanetteK]
2014-12-30 15:39
#11

#10 Just ja det kan man ju göra! ☝️Hur gör man då? Blir det lim till slut? 

Jag har nu idag lärt mig att man kan koka ben för länge. 😉Jag förstår också varför man inte ska ge hundar kokta ben för dom blir verkligen porösa. Men nu ligger det ben på tork och imorgon när det är ljust ska jag ut i boden och kolla efter makens dremel. 😃

Mitchan
2015-01-01 05:08
#12

#11 Ja, det är lätt att råka sänka kvalitén på benen eller till och med förstöra dom om man väljer att koka, och själva kokningen/tillagningen kan även, ibland, leda till att fett sjunker in i benet så det blir missfärgat och gulaktigt, om man har otur.
Det är mycket bättre att sjuda en lite längre tid på lagom låg värme istället. :) Det kan hända att du får pilla lite för att få till alla "final touches" och få benet 100% rent efteråt, men det blir åtminstone ett resultat med högre kvalité.
Högtryckstvätt kan tydligen också funka bra när det gäller att få bort märg eller envisa små vävnadsbitar om man inte känner för att stå och riva & pilla efter sjudning, men det har jag inte testat själv utan bara hört att andra använt ibland :P 

Har du lite biologiskt tvättmedel hemma är det också superbra för att ta hand om ben med lite mjuk vävnad kvar. Då blandar du bara det med vatten och slänger i benen och låter dom ligga ett par dagar, och när det känns färdigt tvättar du av benen noga, så enzymerna inte fortsätter äta på dom. Den här metoden funkar superbra, och tar även bort eventuellt fett direkt. Jättepraktiskt. 

För desinficering (och även "blekning") av ben kan du använda dig av lite väteperoxid blandat med lite vatten, och låta benen ligga där ett litet tag, åtminstone en dag. Ju längre benen ligger i väteperoxid, desto ljusare & vitare blir dom :) 
Just den delen är kanske iofs inte superviktig när man just handskas med typ märgben för hund eller så, såna ben brukar kanske vara rätt rena & bra redan.
Jag har mest umgåtts med lite ofräschare grejer så att säga :P

[JeanetteK]
2015-01-01 14:54
#13

#12 Tack, vad många bra tips! 👍

Annons:
[Lovisaan]
2015-01-01 15:21
#14

Jag har inte heller provat på att koka av ben, för att slöjda med.  men hur blir kvaliten på benet efteråt. 🤔
Nu har jag i och för sig provat på slöjda i fällhorn av Ren. men horn behöver man ju inte koka.

[Lovisaan]
2015-01-01 15:56
#15

#11  Det lär nog bli lim tillsist!😃 Man kokade ju benlim ,fisklim …
Hm har för mig att jag ska ha ett gammalt samiskt recept på hur man kokar benlim. jag kan ju leta reda på det,om någon är intresserad.

[JeanetteK]
2015-01-01 19:25
#16

#14 Jag ska testa här i dagarna. Jag återkommer. Tror att mina eventuellt är lite väl porösa efter mitt kokande.

#15 Det skulle vara spännande! Vad kan man använda benlim till?

[Lovisaan]
2015-01-01 21:24
#17

Benlim användes till snickerier,att limma ihop trä.

Benlims tillverkningen så tog samerna horn av renen.
 Man la hornen i en kittel med vatten i, som skulle koka i 2 dygn.
När hornen så småningom smulats sönder. tog man upp benbitarna och silade bort bottenslammet. 
Varav man tog benbitarna och vattnet som silats, och lät det koka upp igen.
Tills allt hade tjocknat. sedan skar man ut skivor,som fick hänga på tork.

Styrkan på själva lim kokningen verkade avgöras på hur länge kokningen pågick.
Proceduren är nog detsamma vilka ben man använder.

[JeanetteK]
2015-01-02 15:42
#18

#17 Okej, så det fick torka alltså. Och sen fuktade man det när det skulle användas då eller? 

Jag tycker det är så häftigt med gammal kunskap. Tänk hur man har kommit på detta. 🙂 Skulle vi människor hamna i ett läge att det inte fanns el och liknande så skulle många av oss inte klara sig särskilt länge.

[Lovisaan]
2015-01-02 16:53
#19

#18 Man värmde upp limmet i vattenbad,så att löstes upp innan man strök ut det på träbiten. har även hört talas om att man värmde upp träet innan man limbeströk träet.antagligen för att limmet skulle flyta ut bättre.

Ja tänk vilken kunskap det har funnits i olika hantverk.Det behövs bara en generation tapp ,så har mycket glömts bort. som hade gått i arv i generationer.

Spanske Berra
2017-03-01 10:59
#20

Ett annat sätt att få rent ben är att lägga (begrava) ett ben i en myrstack. Detta knep använde en gammal hantverkare i Sörmland på 60-talet. Har inte provat men kanske någon kan göra ett försök. Här i Madrid har vi inga myrstackar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: