Annons:
Etikettoff-topic
Läst 795 ggr
[JeanetteK]
12/14/14, 6:07 PM

Tredje advent

Trevlig tredje advent allihop! Tio dagar kvar till julafton. 

Här på Månskensfarmen har det bakats pepparkakor idag. Från början hade vi tänkt att det bara skulle bli figurer som vi har här på gården - granar, får, katter, björnar (maken heter Björn..), kultingar, kaniner, kärlek och stjärnor. Men det slank in en och annan dinosaurie och några brända bockar också. 😉

Hur långt har ni kommit i julförberedelserna?

Annons:
Ljungåsen
12/14/14, 7:19 PM
#1

Vi ligger hyfsat till med julförberedelserna, tycker jag nog. Några pepparkakor har jag inte bakat, men det brukar jag inte göra…

Vi har bakat lussekatter, och gjort större delen av julgodiset. Det ska bli lite mer godistillverkning i veckan som kommer.

[JeanetteK]
12/14/14, 7:23 PM
#2

#1 Godis ska vi också göra nu i veckan. Jag såg ett recept på Mozartkulor som jag ska försöka mig på. Man tog nougat och skar i små fyrkanter. Sen skar man tunna skivor mandelmassa, la nougaten på och rullade mandelmassan runt den. Sen doppade man bollen i smält blockchoklad. Låter smaskens och enkelt! 🙂

VildaVittra
12/15/14, 1:23 AM
#3

Jag har kokat rödkålen, rullat köttbullar, sedan gjorde jag skinka, men den tog på något mysteriskt sätt slut. 🤤

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
12/15/14, 8:53 AM
#4

Vi ligger väl inte så jättebra till, vi har gjort terökt kaninlår, kaninsylta, glutenfria pepparkakor (första försöket), glutenfria lussebullar (första försöket) och nästan pyntat allt till första advent.

Jag får bara så snabbt svullna ben så jag kan inte stå för länge så jag gissar jag får skippa lite.

Julklappar ska göras däremot (spakit och risvärmare) och tofuskinka (mitt måste på julbordet förutom rödbetssallad men mamma gör den) så det är dom "måsten" jag har.

l'm back

[JeanetteK]
12/15/14, 9:55 AM
#5

#3 Hehe… det brukar kunna hända här med. 😛

#4 Blev ditt glutenfria bak bra? Jag har misslyckats många gånger, tycker det är så svårt att få det bra. Kladdkaka är väl det jag lyckats bäst med. Jag har suttit och funderat vad spakit är för något… kom på nu att du nog menar spa-kit?? 😂

tlover
12/15/14, 10:32 AM
#6

#5 Det blev bra förutom att det såg lite konstigt ut (särskilt lussekatterna som var kattformade och pepparkaksgetterna 😂).

Jo det är ett spa-kit (det blir nog salva, kådsalva, bastuhonung, badbomber för fotbad och lite sånt) allt hemmagjort men vissa av ingredienserna är köpta.

l'm back

Annons:
[JeanetteK]
12/15/14, 10:44 AM
#7

#6 Vad kul med hemgjorda såna grejer! Det skulle vara roligt att lära sig vid tillfälle.

[Nettan120]
12/19/14, 6:51 AM
#8

Goda dom ser ut :)

[JeanetteK]
12/19/14, 9:41 AM
#9

#8 Dom blev väldigt goda faktiskt! Vi lär bli väldigt snälla i vår familj för vi svullar pepparkakor varje dag nu. 😇

[JeanetteK]
12/21/14, 9:38 PM
#10

Fjärde advent idag! Den här helgen har vi ägnat oss åt julförberedelser. Skinkan ligger på avvattning, jag har gjort leverpastej och köttbullar, bakat bröd och gjort godis. Maken har rökt lammfiol och fläskfilé. 🤤

Det är overkligt att det är julafton på onsdag. Det har rullat på fort sista veckorna. Men allteftersom man förbereder för julen så infinner sig lite julstämning trots allt! 

Hoppas ni andra också har haft en fin fjärde advent.

Upp till toppen
Annons: