OT - Off Topic

Tredje advent

2014-12-14 18:07 #0 av: [JeanetteK]

Trevlig tredje advent allihop! Tio dagar kvar till julafton. 

Här på Månskensfarmen har det bakats pepparkakor idag. Från början hade vi tänkt att det bara skulle bli figurer som vi har här på gården - granar, får, katter, björnar (maken heter Björn..), kultingar, kaniner, kärlek och stjärnor. Men det slank in en och annan dinosaurie och några brända bockar också. Skämtar

Hur långt har ni kommit i julförberedelserna? 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-12-14 19:19 #1 av: Ljungåsen

Vi ligger hyfsat till med julförberedelserna, tycker jag nog. Några pepparkakor har jag inte bakat, men det brukar jag inte göra...

Vi har bakat lussekatter, och gjort större delen av julgodiset. Det ska bli lite mer godistillverkning i veckan som kommer.

Anmäl
2014-12-14 19:23 #2 av: [JeanetteK]

#1 Godis ska vi också göra nu i veckan. Jag såg ett recept på Mozartkulor som jag ska försöka mig på. Man tog nougat och skar i små fyrkanter. Sen skar man tunna skivor mandelmassa, la nougaten på och rullade mandelmassan runt den. Sen doppade man bollen i smält blockchoklad. Låter smaskens och enkelt! Glad

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-15 01:23 #3 av: VildaVittra

Jag har kokat rödkålen, rullat köttbullar, sedan gjorde jag skinka, men den tog på något mysteriskt sätt slut. Dreglar

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-12-15 08:53 #4 av: tlover

Vi ligger väl inte så jättebra till, vi har gjort terökt kaninlår, kaninsylta, glutenfria pepparkakor (första försöket), glutenfria lussebullar (första försöket) och nästan pyntat allt till första advent.

Jag får bara så snabbt svullna ben så jag kan inte stå för länge så jag gissar jag får skippa lite.

Julklappar ska göras däremot (spakit och risvärmare) och tofuskinka (mitt måste på julbordet förutom rödbetssallad men mamma gör den) så det är dom "måsten" jag har.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2014-12-15 09:55 #5 av: [JeanetteK]

#3 Hehe... det brukar kunna hända här med. Lipar

#4 Blev ditt glutenfria bak bra? Jag har misslyckats många gånger, tycker det är så svårt att få det bra. Kladdkaka är väl det jag lyckats bäst med. Jag har suttit och funderat vad spakit är för något... kom på nu att du nog menar spa-kit?? Gapskrattar

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-15 10:32 #6 av: tlover

#5 Det blev bra förutom att det såg lite konstigt ut (särskilt lussekatterna som var kattformade och pepparkaksgetterna Gapskrattar).

Jo det är ett spa-kit (det blir nog salva, kådsalva, bastuhonung, badbomber för fotbad och lite sånt) allt hemmagjort men vissa av ingredienserna är köpta.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2014-12-15 10:44 #7 av: [JeanetteK]

#6 Vad kul med hemgjorda såna grejer! Det skulle vara roligt att lära sig vid tillfälle. 

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2014-12-19 06:51 #8 av: [Nettan120]

Goda dom ser ut :)

Anmäl
2014-12-19 09:41 #9 av: [JeanetteK]

#8 Dom blev väldigt goda faktiskt! Vi lär bli väldigt snälla i vår familj för vi svullar pepparkakor varje dag nu. Oskyldig

Medarbetare på Miljonär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.