Annons:
Etikettväxtfibrer
Läst 3271 ggr
[JeanetteK]
12/7/14, 1:26 PM

Garn av nässlor

Är det någon av er som testat att göra garn av nässlor? 

Jag har suttit och läst på om det här och kommit fram till att man skördar nässlorna efter att de blommat (man kan visst skörda ända fram i augusti). Man tar bort bladen och hänger stjälkarna på tork. Sen tar man en bunt och håller ihop dom, lägger mot ett bord och bankar försiktigt med en hammare samtidigt som man hela tiden snurrar bunten så den blir bankad runt om. Man kommer då åt de gröna växtfibrerna. Det finns ett vitt vedämne runt som man tar bort och kvar är gröna, starka växtfibrer. Dessa tvinnas ihop eller flätas. 

Det låter pillrigt men väldigt kul. Men jag har en fråga som jag inte hittar svaret till och det är hur jag gör mitt garn längre. Jag tänker att om jag till exempel väljer att fläta ihop mina fibrer så kanske jag kan lägga lite omlott och fläta ihop nästa fiber? Tänker jag rätt tro? 

Det skulle vara jätteroligt om någon har gjort detta i praktiken och kan berätta hur det går till. Stämmer det verkligen att det är lenare än lingarn?

Annons:
tlover
12/8/14, 6:17 PM
#1

Det närmaste jag gjort är en "tråd" av mjölkört, men det var en lite mer "primitiv form" än det du tänker.

Men hur man förlänger beror nog på vilket sätt du "spinner" tråden/garnet. Jag förlängde tex min 2ply tråd av mjölkört flera gånger men den satt ju jag och tvinnade för hand och det kanske inte är det du tänkt dig. (annars kanske jag kan leta reda på en youtubevideo som visar det).

Hur gör man med lin? Vad jag förstår så är det mest likt hur man gör nässeltråd.

l'm back

[JeanetteK]
12/8/14, 6:47 PM
#2

Jo, men det är nog så jag har tänkt ungefär, tvinna för hand. La du då till bit för bit medan du tvinnade? När det gäller lin så har jag också hört att det ska göras på liknande sätt. Men jag har inte kommit så långt att jag vet hur än. 

Vad gjorde du med din tråd av mjölkört?

tlover
12/8/14, 6:51 PM
#3

#2 Jag la dit bit för bit då jag såg att tråden började bli tunnare, den blev däremot ojämn, men det får man väl räkna med på första försöket.

Jag gjorde på "rå" mjölkörtbast så den tråden höll inte så länge men jag gjorde ett halsband av den.

Det var den här videon jag lärde mig från tror jag, det var i alla fall en sån teknik.

l'm back

[JeanetteK]
12/8/14, 6:53 PM
#4

Tack! Den ska jag kika på.

[JeanetteK]
3/27/15, 11:34 AM
#5

Jag var på en marknad för ett tag sen och fick känna på garn gjort på nässlor. Det påminde väldigt mycket om lingarn tycker jag. Damen som tillverkat det sa att när man väl börjat så är det svårt att sluta. 🙂Hon berättade också att hon ändrat uppfattning om nässlor - från att känna att det var ogräs så plockar hon nästan bort andra växter runt om för att nässlorna ska bli starka och fina (och bli bra garn). 😂

Det gjorde mig ännu mer sugen på att testa. Men jag ska fortsätta kämpa med min ull först. En sak i taget. 🤐

VildaVittra
3/27/15, 11:37 PM
#6

Att spinna växtfibrer och ull är väldigt olika, vill du öva utan att behöva ta fram fibrerna själv går det att köpa vvs-lin, det är inte garnkvalitet på det direkt, men det är relativt billigt. Det garnet kan man använda till grövre saker sedan. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Tillbehor/VVS-lin-860983/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
3/28/15, 6:19 AM
#7

#6 Åh det ska jag kolla upp. Kan vara kul att testa. Tack för tips! :)

Upp till toppen
Annons: