Annons:
Etiketterhornben
Läst 5499 ggr
Gronstedt
12/4/14, 4:19 PM

Arbeta i ben?

Om man vill arbeta i ben, hur ska det då vara behandlat? Spelar det roll hur länge djuret varit dött, om benen legat ute eller inne, om de varit frysta eller rentav tillagats?

Annons:
[peter54]
12/4/14, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kokar benen för att de inte ska lukta och benen tenderar att bli vitare efter kokning också. När jag sedan tillverkat något av ben, slipar jag det med allt finare papper ända ner till 400 korn, då blir ytan nästan som glas och någon annan behandling behövs inte.

[JeanetteK]
12/5/14, 5:06 PM
#2

Kan man tälja i ben? Behöver man en särskild kniv i så fall eller funkar det med samma man har för trä?

[peter54]
12/5/14, 6:32 PM
#3

#2 Det går, men kräver mycket tid och kraft och det blir ofta inte så snyggt. De flesta använder olika former av slipverktyg. Själv använder jag en Dremel, men jag vet någon som har en gammaldags tandläkarborr. När jag kapar använder jag en bågfil med blad för plast.

[JeanetteK]
12/5/14, 6:54 PM
#4

#3 En dremel har vi! Toppen! Är det skillnad på ben och ben eller funkar det lika bra med alla sorters? TS Vad planerar du att göra? Det skulle vara kul att veta. Jag blev jätteinspirerad av den här tråden. :)

[peter54]
12/5/14, 7:49 PM
#5

#4 De flesta ben är likartade när det gäller bearbetning. Grövre ben brukar vara hårdare än tunna och även om det alltid finns en märgkanal i grövre ben, är de aldrig så poriga som exempelvis hjortdjurens horn.

Gronstedt
12/8/14, 9:42 AM
#6

#5: Oj, så långt har jag inte tänkt. Börjar väl med något enkelt, som bennålar eller kanske en enkel sked, så får jag se hur materialet är och vad man kan ha det till. Har funderat på benringar, om man hittar ben med lagom grov märgkanal.

Tack, peter54, det underlättar att benen kan vara kokta - då kan man ju faktiskt prova på en bit från köket.

Annons:
[JeanetteK]
12/8/14, 9:46 AM
#7

#6 Benringar skulle kunna vara hur häftigt som helst! 🙂Hoppas du berättar hur det går om du testar!

Gronstedt
11/27/18, 11:36 AM
#8

Inte så snabba framsteg … men nu har jag i alla fall kommit så långt att jag frågat efter ben hos en lokal jägare. Vi får se om jag kan få något - och om jag kan få till något 😇

Gronstedt
12/20/18, 12:16 PM
#9

I morgon får jag förhoppningsvis tag i vildsvinsben. Så får vi se om det blir något julpyssel av 😃

Gronstedt
12/22/18, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det blev dovhjort …

Upp till toppen
Annons: