Annons:
Etiketterullfilt
Läst 1121 ggr
[JeanetteK]
2014-11-30 14:19

Fårklippning i morgon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I morgon kommer fårklipparen hit och klipper våra får. Det är han vi köpte fåren av och han är jätteduktig. Han gör ett jättebra klippjobb samtidigt som han tar väl hand om fåren. Jag har hört mardrömshistorier om blödande får efter klippning. Våra tackor är dräktiga nu också så därför känns det tryggast att han sköter klippningen. Annars tror jag nog att jag hade testat själv denna gång. Jag har varit med och tittat hur han gör varje gång nu, så jag tror att jag skulle klara av det. Det får bli till vårklippningen kanske. 🙂

Jag har varit på biblioteket och förberett mig med lite böcker om ull och tekniker. Vår bagge är finull och hans ull kan man göra nästan vad som helst av. Tackorna är hälften texel och hälften finull så deras ull är rätt annorlunda. Två av dom har mycket finull i sig och den funkar att spinna och tova av. De övriga tre har mer texel-lik ull. Den har jag tänkt att försöka ta tillvara och ha som stoppning eventuellt. 

Så jag firar första advent med att äta lussekatter och läsa ull-böcker. 🙂Jag längtar efter att få sätta igång.

Annons:
[0123]
2014-11-30 14:26
#1

Hur ofta klipper du fåren? för ullen kan man väl sälja o tjäna kosing på? :D

[JeanetteK]
2014-11-30 14:32
#2

Vår och höst klipper vi dom. 🙂

Tyvärr är det inte många som vill ha ull. Mängder av ull bränns varje år. 😕

Nu har jag haft en del kompisar som velat ha ull så vår har "gått åt" för det mesta ändå. Jag vet att några har använt texel-bland-ullen som marktäckning i rabatter. Tror det skulle hålla borta rådjur eller kaniner om jag inte är helt fel ute nu… 

Men i år är jag förberedd för att ta hand om det mesta själv. Blir toppen!

Niwa
2014-11-30 14:38
#3

vad kul att ha något sådant att se fram emot.
men trodde att de klipptes till våren inför sommaren. Blir det inte kallt för dem nu?

Hälsa gärna på mig på Facebook.

tlover
2014-11-30 14:39
#4

I alla fall när det gäller finull så finns det ju köpare http://www.filtmakeriet.se/show/object.asp?oid=17

l'm back

[JeanetteK]
2014-12-01 14:15
#5

#3 Man klipper vår och höst. Denna gång lite senare än vi brukar pga fullbokade kalendrar och sånt. Men så här års är fåren inne framför allt på natten så de klarar det bra. Nu när de är helt nyklippta får de vara inne ett par dagar. 

#4 Det låter ju bra!

[JeanetteK]
2014-12-01 16:31
#6

I förmiddags klipptes fåren. Det gick jättebra och nu har jag massor med ull redo att gås igenom. 🙂

Nyfiken Walter

Annons:
Niwa
2014-12-01 16:46
#7

hoppsan, ja nu vet vi vad du kommer syssla med ett tag 😃

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Saffran0Spice
2014-12-05 10:34
#8

OMG Walter har blivit nudist! 😂
Jag är sugen på plädar, ulltyg och ullgarn - men har varken tillräckligt med intresse eller tid att spinna/ tova själv tyvärr. Annars hade jag kunnat köpa lite ull ^^

[JeanetteK]
2014-12-05 17:08
#9

#8 Japp vi har nakenfår hemma nu! 😃

Idag har jag satt igång att rensa ullen. Åkte på lite magsjuka här ett par dagar så ullen har blivit liggande. Men nu är jag igång. Det kommer bli toppen. Jag blev så extra glad när jag fick lära mig att det går att spinna även av köttras i tråden om favoritull.

Saffran0Spice
2014-12-05 17:31
#10

#9 hahahahaha nakenfår! 😂

Usch då, men kul att kunna testa att spinna på den ullen också då ^^

Upp till toppen
Annons: