#1 Allmänna frågor

Hur definierar du ordet hantverk?

2014-10-27 03:15 #0 av: VildaVittra

Är allt handarbete och pyssel hantverk, eller är bara vissa saker det? Hur skiljer de sig åt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2014-11-24 10:58 #1 av: [JeanetteK]

Jag tycker att det skiljer sig åt. Men jag har svårt att förklara på vilket sätt. Det ska jag fundera lite på så återkommer jag om det. Cool

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2014-11-25 16:08 #2 av: tlover

Hmm det är nog enklare att veta vad som inte är hantverk än vad som är det.

(nu går jag efter vad min man och jag tycker) tex så är det en hantverksmässa här i kommunen varje sommar och mycket där skulle jag inte kalla hantverk. Tex färdigköpta rotborstar som målats med en färg det kallar jag inte hantverk, el enkla smyckesset som man sätter ihop (efter anvisning dvs man kommer inte på nått själv) på nån minut.

Men det är svårt att definiera för även om mycket behöver kunskap behöver inte allt hantverk djup kunskap Funderar

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2014-11-30 14:43 #3 av: Niwa

jag tycke detta med hantverk är jättesvårt.
jag gör smycken (ej efter mönster), gjuter betong o börjat med gips, scrapbooking och altering samt fuskar lite med trästickor men kan inte säga att det hantverk för åt mig är det hobby. MEN om andra gör saker så är det hantverk GalenFunderar

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Anmäl
2014-11-30 17:08 #4 av: [Torpedtass]

Hantverk för mig är ett handgjort föremål, något man skapat från grund till färdig produkt för hand vilket även innefattar olika tekniker för att få materialet till den färdiga produkten.

"I will always be me but if me fails I will be I so in the end I will always be me"

Anmäl
2014-12-01 17:36 #5 av: nickiee

för mej är det allt man skapar med händerna

Anmäl
2014-12-01 23:54 #6 av: [peter54]

Jag tycker att det är svårt att definiera var gränsen går för vad som är hantverk och inte. Man måste ju alltid utgå ifrån något material och skapa av det. Om jag slöjdar i läder skär jag ju bitar ur en större hud och när jag tillverkar pilar gör jag oftast det med redan färdigsvarvade träskaft.

Skulle man hårddra det så är läderslöjden hantverk eftersom jag inte gärna kan tillverka lädret, men piltillverkningen då? Måste man skära till staven ur ett träd för att det ska räknas som hantverk. I så fall är det kanske 3-4 % av mina drygt 1000 tillverkade träpilar som är hantverk.

Jag vill nog räkna allt som man tillverkar med sina händer som hantverk, men man ska tillverka rotborsten för att det ska vara hantverk, det räcker inte med att bara måla den.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2014-12-05 10:39 #7 av: Saffran0Spice

Hantverk för mig är sådant som inte är massproducerat i fabrik =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.