Annons:
Etikettträhantverk
Läst 3524 ggr
VildaVittra
2014-10-26 17:28

Vilken kniv till att tälja trä?

Vad använder du? Den pålitliga gamla morakniven kanske?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Alder]
2014-11-30 09:41
#1

Släng morakniven,den kan användas i nödfall. använd heller knivar som Svante Djärv tillverkar, kvaliten på stålet är super.🙂

gummimamma
2014-11-30 19:50
#2

Jula har bra knivar enligt min gubbe! Billiga och relativt bra. Morakniven, den vanliga,  är inte tänkt riktigt till att tälja med. Men de har en variant som passar bra till täljning. Den har en kort blad med träfärgad skaft och laminatstål

Knasper
2014-11-30 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag rotade fram min (sedan några år, bortglömda) täljkniv. Med på bilden, en mora. (För jämförelse skull.)

[Torpedtass]
2014-11-30 21:13
#4

Morakniv tidigare men nu vill ja ha en Bear Grylls Ultimate, lite alltiallo kniv. Kostar dock en del men framöver hoppas jag på en. I dag har jag en liten fällkniv, också framtagen av Bear Grylls, men den är inte mycket att tälja med direkt.

[peter54]
2014-12-02 00:09
#5

Visst vinner man på att köpa en riktig täljkniv som är utformad för ändamålet och förslaget Svante Djärv är bra, han gör dessutom andra eggverktyg av hög klass. Jag har ibland använt den minsta elektrikerkniven från Mora att tälja med, den funkar, men inte lika bra som en täljkniv.

Bug_Smile
2014-12-09 03:56
#6

Jag köpte en slöjdkniv från frost, kostade ca 150:- och gick skärpa till rakbladsskärpa, mycket bra köp. Jag har planer på en pytteliten smal kniv, vet att jag har en elektrikerkniv från mora i någon låda ska bara leta fram den och slipa till den till rätt storlek ochh lägga en bra egg, Kanske kommer lite bilder på både knivar och arbeten framöver.

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-09 10:23
#7

#6 Det skulle vara jättekul!! 👍

Upp till toppen
Annons: