Annons:
Etiketterullfilt
Läst 1691 ggr
VildaVittra
2014-10-26 17:18

Favoritull?

Vilken ull är din favorit att arbeta med? 

Jag är lite kär i finullen just nu även om jag själv har angora, den är så otroligt lättarbetad. Roslagsullen har sina fördelar när man spinner, men nu när jag börjat att tova är den ju inte lika samarbetsvillig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
2014-11-24 13:25
#1

Jag håller med om att finullen är härlig! Jag fick för ett tag sen testa att tova ull från alpackor, den var underbar! Tror att det var angora det med.

Tjeja
2014-11-29 19:47
#2

Jag är nog lite tråkig för jag tycker nog bäst om merino.. kanske inte att spinna för att det är kul.. men att ha på mig, eftersom det är så mjukt och skönt och lättarbetat att spinna med. Alpacka är mjukt och varmt också men känns lite trassligare på något vis att arbeta med.

Älskar för övrigt fårull över lag eftersom det är så många fantastiska naturliga egenskaper. Angora har jag faktiskt inte haft tillfälle att provspinna ännu så det vet jag inte. Men har intrycket av att det också borde vara lite småtrassligt att arbeta med om man vill ha mjukt och luftigt garn.

Ska man spinna bara för att det är kul och blir vackert spännande garn gillar jag att blanda det mesta. Dock vet jag inte om jag tycker att saker gjorda på ojämna konstgarner är lika snygga alltid.. det garnet är oftast vackrast i sina härvor kan jag tycka. ha ha.

Har varit med och klippt några blandrasfår också och spunnit av deras otvättade ull. Det var så skönt för fingrarna och lättarbetat som bara den tyckte jag. :) Men inte så mysigt garn att ha runt halsen sedan bara.. har garnet kvar, kommer nog bli till vantar antagligen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

The Fame
2014-11-30 11:40
#3

Ända sen jag började sticka så har det varit alpacka. Mjukt, luftigt och varmt på samma gång. På andra plats kommer vanlig fårull, har dock inte nördat ner mig så mycket i olika sorter så jag vet inte exakt vilken typ jag gillar bäst.

CamillaS
2014-12-01 17:06
#4

Jag säger också merino. Fast jag spinner ju inte men när jag nåltovar blir det mest merinoull. :)

Agda
2014-12-02 00:36
#5

Angora, merino (gärna blandat med lite silke) och jämtland gillar jag att spinna av. Även bottenullen av norsk spælsau är trevlig att spinna.

Ljungåsen
2014-12-03 09:22
#6

Jag spinner mest ull från köttrasfår: dorset, suffolk och texel. Här gillar jag dorset bäst, mest för att det är lättare att få till ett riktigt töjbart garn, som det sedan är kul att sticka med. 

Både helsingefår och värmlandsfår har trevlig ull att jobba med, men den brukar tyvärr inte vara gratis.

Annons:
[JeanetteK]
2014-12-03 09:26
#7

#6 Vad kul att höra att det funkar. Jag har blandras texel och finull och har hört av så många att det absolut inte går att spinna av. Något man ska tänka särskilt på när det är köttras-ull?

Ljungåsen
2014-12-03 09:59
#8

#7 Blandras mellan texel och finull borde absolut inte vara något som helst problem att spinna riktigt bra garn av. Det finns någon generell, tråkig missuppfattning om att ull från köttrasfår inte går att spinna, men det är inte sant.

Eftersom fibrerna generellt är kortare så behöver man ha lite mer snurr både på tråden man spinner, och sedan när man tvinnar ihop flera Trådar. Då håller garnet ihop ordentligt, och får spänst. Fungerar utmärkt till strumpor och vantar.

[JeanetteK]
2014-12-03 10:46
#9

#8 Vad glad jag blir! Tack. 🙂

Tjeja
2014-12-03 19:09
#10

Ja visst! Som #8 skriver, klart det går att spinna av köttrasull också! Blir bara inte riktigt lika mjukt som en del andrasorter kanske och man får tvinna lite mer. Men varmt och funktionellt blir det i alla fall och tvinnar man ihop 3 Trådar eller fler håller det finfint.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tlover
2014-12-04 16:03
#11

Är det bra el dåligt att börja att spinna med köttrasull? Svärmor har ju köttfår och hon eldar ju bara upp ullen.

l'm back

Ljungåsen
2014-12-04 16:18
#12

#11 Jag skulle säga att köttrasull är bra nybörjarull. Den har kortare fibrer så den är lättare att karda. Det man får tänka på är att fibrerna måste få rejäl snurr för att den spunna tråden ska hålla ihop ordentligt. Vill man göra det lättare för sig så tvättar man inte bort allt lanolin innan man spinner, för lanolinet hjälper till att få den spunna tråden att hålla ihop.

tlover
2014-12-04 16:21
#13

#12 I en mormors bok om tovning så skrev dom att man inte ska tvätta ullen alls.

Man skulle bara plocka bort synligt skräp och sen karda ullen "ren" (plagget tvättas däremot innan man är färdig).

Skulle det funka med ull som man ska spinna också?

Vi har faktiskt hittat en kardstol el vad det nu hette i lagården så jag kan ha en dyrgrip där ifall jag börjar med ull.

l'm back

Annons:
Ljungåsen
2014-12-04 16:31
#14

#13 Nu blir jag nästan lite avundsjuk, en kardstol skulle jag vilja ha…

Jag brukar börja med att plocka bort skräp och dubbelklipp, och den skitigaste ullen. Resten lägger jag i blöt i handvarmt vatten en stund för att tvätta bort en del av smutsen, sedan torkar och kardar jag. På så vis är ullen hyfsat ren, men har en del av lanolinet kvar.

Det fungerar säkert att inte tvätta alls, men eftersom lanolinet gör det jobbigare att karda tycker jag det bästa är att tvätta bort en del av det.

tlover
2014-12-04 16:41
#15

#14 man kanske kan testa sig fram alltså. Men vad jag förstår så ska i alla fall inte all lanolin bort för då blir det svårare att tova (och uppenbarligen att spinna också).

Jag hade ingen aning om vad det var först men svärmor sa att vi absolut inte fick slänga den så vi hade kvar den (vi gillar ju också gammgrejer). Men den har inga kardor kvar, men jag har hittat ett ställe som säljer själva kardplattan så i värsta fall kanske dom kan göras.

Jag tror däremot jag ska låna handkardor först för att se om den är värd att rustas upp.

l'm back

Ljungåsen
2014-12-04 16:54
#16

#15 Man kan absolut testa sig fram, det brukar vara det som är bäst.

En fördel till med att ha lanolinet kvar när man spinner är att händerna blir mjuka och fina. Många dyra handkrämer innehåller lanolin. 🙂

tlover
2014-12-04 17:02
#17

#16 Det ska visst vara så om man klipper får också (min man hjälper näst intill alltid svärmor att klippa fåren då det är dags), det borde ju då vara extra bra för mina händer med exem.

l'm back

Ljungåsen
2014-12-04 17:19
#18

#17 Precis. 🙂

Upp till toppen
Annons: