Annons:
Etikettdekorationsmålning
Läst 984 ggr
VildaVittra
10/26/14, 5:02 PM

Färgrecept

Har du något bra recept på färger att dela med dig av? Skriv även vad färgen lämpar sig till, så skapar vi tillsammans ett häfte med egna recept eller länkar till recept.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
11/24/14, 1:23 PM
#1

När jag gick i skolan tovade vi ull och färgade med ljung som vi kokade. Det blev riktigt fint. Kan inte minnas att vi hade något annat i än ljung och vatten.

VildaVittra
11/24/14, 1:28 PM
#2

Här hittade jag en väldigt intressant PDF om att växtfärga angoraull: http://www.angelfire.com/ga2/satinangora/ull2001.PDF

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
11/24/14, 1:30 PM
#3

Åh, det är ju en skatt du hittat! Den ska sparas.

tlover
11/28/14, 2:45 PM
#4

Man ska ju kunna färga tyg med te, själv har jag däremot inte testat det så exakt hur man gör vet jag inte.

Jag har inte färgat kläder/tyg/garn sen vi växtfärgade i lågstadiet.

l'm back

Grace2009
11/29/14, 6:23 PM
#5

Ska man måla ett föremål med pigment finns det ju lite olika bindemedel att använda. Äggoljetempera, mjölk, filmjölk och öl är kanske de som är enklast som jag kommer på nu. Det är bara att ta någon av dem och blanda med pigment. Har man för mycket pigment i förhållande till bindemedel släpper föremålet pigment sedan. Märker man det kan man "lacka" försiktigt över det målade med endast bindemedlet man valt.

Har man tillgång till benlim kan man koka färg på det med (luktar lite sisådär). Kommer inte riktigt ihåg proportionerna, tror jag humsade ihop det. Sedan finns det modern limfärg: blanda en del trälim med en till två delar vatten, sedan blandar man i valfri pigment. 

Jag vet inte riktigt vilket sm lämpar sig till vad, men jag återkommer ifall jag snubblar över mina gamla anteckningar. Kommer däremot ihåg att jag tyckte öl var behagligast att jobba med (det är lugnt, jag drack inte av det 😃).

Upp till toppen
Annons: