BildtrÄd: Saker vi gjort
Hej allihopa!đș
Vet inte om det finns nÄgon samlad bildtrÄd för alla hantverk, men jag skapar en i alla fall.
HÀr kan vi lÀgga upp bilder pÄ saker vi har gjort för att inspirera varandra.
Litet som stort, enkelt som avancerat!
Du behöver
NÄgot att mÄla pÄ
Glas/porslinspenna (finns pÄ t.ex. Panduro)
Instruktion
MÄla
BrÀnn i ugn i 160 grader i 90 minuter
- StÀll in koppen/glaset i ugnen och vÀrm upp
- Ta tid frÄn att ugnen nÄtt önskad temperatur
- NÀr tiden har gÄtt, stÀng av ugnen och öppna och vÀdra
- LÄt koppen stÄ kvar i ugnen tills det svalnat
Sedan kan det diskas i maskin
SmyckestÀll
Du behöver
En pinne och en bottenskiva
TÀljkniv, hammare, sandpapper och en tÄng
Krokar och spik
Lim, pÀrlor och fÀrg om sÄ önskas
Bets och lack
Instruktion
Hitta en pinne med mÄnga förgreningar (den fÄr inte vara för smal för dÄ gÄr grenarna av)
Skala bort barken med kniv
SkÀr grenarna tvÀrs av sÄ de Àr platta (lÀttare att fÀsta pÀrlor dÄ)
Sandpappra den slÀt
Betsa och lacka
Limma fast pÀrlor pÄ alla grenar
SÀtt en spik rakt igenom botten och in i botten pÄ pinnen
Skruva fast öglor med tÄng eller sÀtt fast stÄltrÄd och gör öglor
Dekorera den med fÀrg om sÄ önskas
Wow ,vad fina alster sarakaka!â€ïž och beskrivningen hur man gĂ„r till vĂ€ga. tror att det Ă€r dĂ€r man fegar ut lite, man blir sĂ„ trygg i sin egen bubbla.đ€
#5 Ă h, tack snĂ€lla! đJag brukade bara göra samma saker om och om igen med liten variation men sĂ„ upptĂ€ckte jag butiken Panduro och hade tĂ€nkt köpa en penna men rĂ„kade komma ut med saker för flera hundra kronor⊠DĂ€r fick jag mycket inspiration kan man sĂ€ga! Har du nĂ„got du gjort som du vill dela med dig av? đș
Ă
h panduro och miniatyrblommor! tack sara nu lossnade det rejÀlt. har gjort en hatt, inspirerad Downton Abbey klÀdstil.
SĂ„ körde jag fast för ett par Ă„r sedan,sen har hatten legat och samlat damm.đ
Det jag har anvÀnt Àr en vind trÀbit,som jag formande till diameter 22 cm.
Verktygen Àr sÄg, skölpjÀrn och krumkniv + sandpapper.
Ytbehandlingen Àr akryl som har ströpplats med skum för att fÄ en rustik yta.
Det som fattas Àr sjÀlva fÀrdiga kulören och blommorna och andra attiraljer.
SÄ vi fÄr vÀl se nÀr hatten blir klar.
SĂ„ mycket fint du gjort! Kanske skulle du ha den hĂ€r trĂ„den som din att visa upp dina saker i? SĂ€g till i sĂ„ fall sĂ„ Ă€ndrar jag din titel pĂ„ trĂ„den. đ
#8 Tack snÀlla! Den kan vara till för alla som vill visa, lite som en samlingstrÄd :)
Hittade en hylla med mÄnga smÄ fack i en second hand-butik. Kostade 15 kronor men sÄg lite trÄkig ut, sÄ den fick bli pimpad! Formen Àr perfekt för att rymma alla smÄ trÀprylar jag och min pojkvÀn gör.
1. Sandpapprade allt trÀ för att fÄ bort solflÀckar m.m.
2. Betsade
3. Satte fast en bit tapet pÄ baksidan
4. Spikade ihop baksidan med hyllans ram
5. Spikade fast tavelhÀngare pÄ baksidan
Obs! I hyllan ser ni en liten katt jag gjort i trÀ. Den gjordes nÀr jag var nybörjare och jag skar mig och den blev tÀckt i blod. I det hÀr fallet kan man verkligen sÀga att det gick Ät blod, svett och tÄrar! Haha!
Skylt. Hade ingen smal pensel sÄ linjerna blev ojÀmna. SÄ jag rekommenderar att man skaffar en riktigt smal pensel innan man mÄlar smÄ detaljer!
**Du behöver
**En trÀskiva
Bets och lack
FĂ€rg (akryl t.ex.)
Scrapbook dekorationer
HĂ€ngare
Instruktion
Betsa trÀskivan
Lacka den
MÄla valfri text/dekoration
Limma fast dekorationer
Spika fast hÀngare pÄ baksidan.
Obs!
Beroende pÄ material kan den vara kÀnslig mot vÀder och bör hÀngas under regnskydd. Vill man ha en mer tÄlig skylt kan man olja den och vÀlja dekorationer som tÄl regn.
Ă h vad mycket fina saker som dykt upp hĂ€r i trĂ„den! â€ïž
sarakaka, gillar din hylla jĂ€ttemycket. Det blev mycket snyggt! Och jag blir mycket sugen pĂ„ att göra dina smyckestĂ€ll. đ
#13 SĂ„ fina filtar! đDen fingervirkade Ă€r helt underbar! â€ïž
# 14 Jo jag blev nöjd, sÄg nÀstan lite japansk ut. Det Àr bara att göra. Mycket enklare Àn det lÄter, men tar lite tid med pyssel. :)
Ja sÄ Àr det! Man fÄr rÀkna med att det tar lite tid. :) Kul att du visar dina projekt!
Produkten jag Ă€r mest stolt över: en angora sjal! Spunnen av ull frĂ„n tio olika angora (eller ja, tre Ă€r satinangora och fyra Ă€r korsningar mellan de tvĂ„ rasernađ) som jag har eller har haft. Hittills Ă€r den det största spinn-och stickprojekt som jag har gjort och den har varit med pĂ„ tvĂ„ kaninutstĂ€llningar (pĂ„ bilden Ă€r den pĂ„ sin första utstĂ€llning).
#17 Wow sĂ„ vacker! Var ullen i dessa olika fĂ€rger eller har du fĂ€rgat garnet? Vilket jobb. Kan tĂ€nka mig att den Ă€r mjuk och go. đ
#18: Tack! đAlla fĂ€rger Ă€r naturliga, hĂ€r Ă€r en bild pĂ„ garnen. Den Ă€r jĂ€tteskön, dock Ă€r jag för rĂ€dd om den för att Ă€nnu vĂ„ga anvĂ€nda den. Ska göra mig en ny stor angorasjal som ska bli Ă€nnu finare, dĂ„ vĂ„gar jag (kanske) börja att anvĂ€nda denna đ
SĂ„ fina saker, Peter đ
#19 Vilket underbart garn! đ
SĂ„ mycket fina saker du gjort Peter! Helt magiskt vackra saker. Gillar allra mest bocken i #22. Den skulle jag vilja ha som tavla!
Snyggt! đSmart med öglorna för örhĂ€ngen mm!
Gjort ett matsalsbord för 8 personer av gamla brÀdor som vi hittade. Kostnaden vi hade var för maskiner (slip, hyvel, bandslip och sandpapper, bets, hÄrdvaxolja som Àr miljövÀnlig och giftfri samt plugg och skruv). FÀrgen pÄ betsen heter Silver.
"Med rÀtt trÀning kan mÀnniskan bli hundens bÀsta vÀn"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jag nÄltovar saker, men jag tÀnkte skryta lite med min makes hantverk, han jobbar i lÀder och hÀr Àr hans senaste tvÄ projekt, en knivslida till ett lajv och en underbar liten miniplÄnbok för sommar och dÄliga fickor. Jag Àr sÄ stolt över min pyssliga make!
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis pÄ akvariefisk.
#32 Klart du ska skryta om makens saker ocksĂ„! Hur fina som helst! Vilken smart plĂ„nbok. đSĂ„n skulle jag behöva! Perfekt sĂ„ hĂ€r Ă„rs.
#34 JĂ€ttefin! Jag gillar dom röda pĂ€rlorna. De ser ut som rönnbĂ€r. â€ïžHur har du fĂ€rgat fjĂ€drarna?
#35 dom Àr inte fÀrgade, dom lÄnga röda Àr frÄn herr fasan och dom bruna fluffiga Àr frÄn hönsen :)
#36 Ă h extra fint!! Vad roligt. â€ïž
Vilken fin drömfĂ„ngare Atropa ! Ăr det möjligt att bestĂ€lla en av dig ? đ snĂ€lla đ
#39 absolut! Blir jÀtteglad att du gillar mitt hantverk :D skicka pm till mig :)
PM skickat đ
#38 JĂ€ttefina saker! Perfekt nĂ€r man har smĂ„bitar av fina tyger. â€ïž
Tack âșïž
Gjutit lampfötter i flytspackel (av mjölkförpackningar).
"Med rÀtt trÀning kan mÀnniskan bli hundens bÀsta vÀn"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf