Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 1047 ggr
tlover
2016-02-26 10:38

Göra exakta tredimensionella mallar?

Finns det någon som har en idé på hur och av vad man skulle kunna göra exakta tredimensionella mallar till läderhantverk?

Kraven är ganska många och de är.

  • Materialet ska vara hårt, iallafall i slutformen
  • Materialet ska tåla fukt under längre tid (1 dygn åt gången minst)
  • Materialet ska inte ge ifrån sig något som tex skulle kunna missfärga lädret
  • Materialet ska vara enkelt att arbeta med
  • Materialet ska inte vara allt för dyrt
  • Materialet ska inte kräva specialmaskiner (snickerimaskiner finns)
  • Materialet ska kunna formas på millimetern rätt (ofta stora släta ytor).

Alternativt något för att göra en form man kan gjuta mallar i.

l'm back

Annons:
VildaVittra
2016-02-26 14:18
#1

Nu vet jag ju inte direkt vad ni är ute efter, men man brukar göra formarna av vax, sedan innesluta dom i något lämpligt material och värma upp så att vaxet smälter bort, sedan fyller man tomrummet med exempelvis smält metall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2016-02-26 14:35
#2

#1 Vax har vi ju definitivt men jag vet inte om den går att lätt göra så exakt som det behövs men jag ska ta upp det med min man, det är ju ändå han som kommer att göra mallarna.

l'm back

Record
2016-02-26 22:38
#3

Gör en modell av föremålet i vax, såga med en japansåg genom det snittet som ger störst yta på vax-modellen. Fyll en bytta med gipsmassa till hälften av modellens storlek, och tryck ner ena halvan av modellen, klipp ut en tunn plastskiva lika stor som byttan och lägg på. Placera andra halvan av modellen med stor noggrannhet över den tidigare halvan, och fyll på med mera gipsmassa tills vax-modellen är mer än täckt. När det hela är stelnat, har du två formhalvor centrerade i byttan i gips vilka går att återanvända flera gånger. Glöm inte att göra en plugg som skall vara påfyllnads-hål till formen. Tycker du inte gips stoppar för metallgjutning, finns det gjutsand vilket användes vid gjutformar.

Upp till toppen
Annons: