Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 820 ggr
tlover
2/7/16, 10:45 AM

Mönster och upphovsrätt?

Finns det någon som vet hur det är med upphovsrätt och mönster? Får man tex ta ett mönster som någon annan gjort, följa mönstret och sedan sälja slutresultatet? Eller bryter det mot upphovsrätten?

l'm back

Annons:
Hoseok
2/7/16, 10:52 AM
#1

Vad det än handlar om så tycker jag att man ska gå efter filosofin "Det är inte mitt, därför har jag inte rätt att sälja vidare det så länge det inte tydligt står att det är okej". För så simpelt brukar det vara. Om det inte står att man får sälja vidare saker, så ska man inte sälja vidare det.

VildaVittra
2/7/16, 11:12 AM
#2

Ändrar du mönstret lite, så räknas det som ens eget, dock om det är punsningsmotiv måste man nog ändra en hel del.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/7/16, 9:20 PM
#3

#1 Då har jag sett saker på Etsy m.m som inte följer det.

#2 Hur mycket måste man ändra tror du? Just nu är det inte relevant för även om min man ibland gör liknande saker som andra så måste han anpassa det så att det funkar för honom och de material han arbetar med.

Om ni undrar varför jag undrar så är det mest för att det är bra att veta, inte för att jag el min man tänkt kopiera nått.

En tanke, om man gjort något som man tror är ens egna men av en slump råkat göra exakt lika nån annan skulle det då vara ett brott (murphy's law allt som kan hända kommer att hända så iallafall i teorin skulle det kunna hända).

l'm back

Hoseok
2/8/16, 4:44 PM
#4

#3 Nä men en radikal jämförelse är ju att folk mördar varandra trots att det inte är okej heller. Om du förstår min poäng. 🤪 Missförstå mig rätt jag är största piraten som levt (Copyright är inget jag bryr mig särskilt mycket om) men jag talar bara av egna erfarenheter hur copyright / upphovsrätts er ut.

Det handlar om verkshöjd. Du kan läsa om det här, det förklarar nog bättre än vad jag kan göra!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Verksh%C3%B6jd

Edit: Det är nog ingen som kan säga "hur mycket man får ändra". Det är domstolen eller upphovsmannen som bestämmer det, nämligen.

Därför lever jag efter min filosofi som jag delade i #1. Man gör det på egen risk, om du förstår hur jag menar.

Veda
2/8/16, 8:31 PM
#5

Många som säljer mönster brukar acceptera att man säljer litegrann av alstren, som hobby. "Pin money" brukar det stå på engelska. Men naturligtvis ska man kolla med den som gjort mönstret och inte bara ta för givet att det är så.

tlover
2/8/16, 9:20 PM
#6

#4 Tack för länken. Som jag tolkar det så skulle min man iallafall inte kunna sättas dit för att han gjort något som bara råkar vara likt andras verk, då ett sådant verk skulle ha väldigt låg verkshöjd.

Dessutom så tolkar jag det som att min man skulle kunna göra en väska i läder som har en förlaga i tex tyg, då materialet iallafall för mig är en del av dess "unika form, uttryck och gestaltning" (sen så skulle han antagligen ändå behöva göra ändringar i mönstret för att anpassa det till materialet så ren och skär kopiering blir det nog aldrig).

#5 Det skulle kunna förklara vissa saker jag sett på Etsy, däremot så gäller det inte min man om jag förstår dig rätt (han har företag) men om jag skulle tex få för mig att sy babysnest och sälja.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: