Annons:
Etiketterallmäntfrågor
Läst 829 ggr
[Lovisaan]
2015-10-27 17:16

Olika tips

Tänkte att vi kunde skapa en tråd, som handlar om olika enkla tips. som man har användning utav. det kan handla om vad ni vill.

Mitt enkla tips är att använda parafinolja. som är lukt och smaklöst, till olika köksredskap i trä. såsom skärbrädor, smörknivar t.ex
Träredskap som man använder behöver få sig en behandling när dom blir torra.det är så mycket enklare att hålla rent och får en vacker lyster.

Annons:
[JeanetteK]
2015-10-27 17:19
#1

Jättebra tråd! Hur gör du när du oljar in? Flera lager och torka mellan eller hur gör man?

[Lovisaan]
2015-10-27 17:26
#2

Bra fråga! När jag använder parafinolja , som är en icke torkande olja. vilket betyder att oljan inte oxiderar, med andra ord inte torkar.
Så stryker jag ut ett lager som får suga in i träet och tycker man att oljan har försvunnit i träet så stryker jag en gång till. blir det någon fläck kvar så torkar man bort den.

Man ska komma ihåg att olika träslag behöver mer eller mindre olja. men det märker man.

[Lovisaan]
2015-11-07 14:56
#3

Ett annat experiment som jag provade på, var att använda citronsyra för att ta bort rost. fungerar hur bra som helst🙂

 http://www.instructables.com/id/Removing-Rust-with-Citric-Acid/

[JeanetteK]
2015-11-08 15:59
#4

Oj det var inte illa! Det ska jag se till att komma ihåg. Jag älskar när det är "enklare än det borde" 😛

[Lovisaan]
2015-11-08 18:58
#5

Ja och det finns enkla knep, utan att använda giftiga kemikalier.🙂
När man ska putsa mässing, så använd en del ättiksprit och två delar finsalt. som man rör ihop till en pasta. 
Provade med att lägga ett beslag i pastan. och efter cirka en minut såg man genast resultat.

sarakaka
2015-11-09 13:31
#6

Tips
Ingen inspiration? Vet du inte vad du vill pyssla med? Besök en hantverksaffär eller pysselaffär och bli inspirerad! Du kan även besöka www.panduro.se eller kika på "saker vi gjort"-tråden.

Annons:
[Lovisaan]
2015-11-09 14:53
#7

#6 Bra tips 🙂

Upp till toppen
Annons: