Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 1091 ggr
[JeanetteK]
10/2/15, 2:02 PM

Har börjat i en vävstuga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått möjligheten att vara med i en vävstuga. Det är något jag har önskat och det känns jätteroligt. Jag är ingen erfaren vävare, så att få den här möjligheten känns kanon. Det är ett gäng damer som är helt otroligt duktiga. Jag har nu påbörjat en handduk i korndräll.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/2/15, 2:06 PM
#1

Oh lyllo du 😊

[JeanetteK]
10/2/15, 2:10 PM
#2

Tack! Ja, det är så att jag nyper mig själv i armen för att se om det verkligen är sant. 🙂

[JeanetteK]
10/12/15, 12:51 PM
#3

Nu har jag varit och vävt några gånger. Det är fortfarande roligt! Har dock hamnat i en "problemväv" där alla innan mig haft trassel med sköra varptrådar och annat. Hehe.. bra nybörjarprojekt… 🤪Så de senaste två gångerna har jag fått lära mig att skarva varptrådar och en massa annan problemlösning. Nu sista timmen idag har jag kunnat börja väva igen. Men man lär sig massor! 

Jag har även suttit under en vävstol idag och hjälpt till att knyta upp trampor. 🙂

[Ruffsetuss]
10/12/15, 12:55 PM
#4

Saknar att väva , gick en Konsttextilutbildning när barnen var små och där lärde jag mig att väva och sätta upp vävar . Inget som jag direkt kommer ihåg hur man gör längre ……. Minnet 😁

[JeanetteK]
10/12/15, 12:57 PM
#5

#4 Det är verkligen en hel vetenskap. Det är imponerande att titta på dom som kan!

[Ruffsetuss]
10/12/15, 12:59 PM
#6

Vi fick åka på studiebesök till Sätergläntan , oj vilka proffsvävare det fanns där.

Annons:
[JeanetteK]
10/12/15, 1:05 PM
#7

#6 Det kan jag tänka mig!! Måste vart inpirerande. Vi ska till Glimåkra i slutet av månaden och där ska det vara en hel del hantverkare och även vävare att kika på. Det ser jag fram emot. 🙂

[Ruffsetuss]
10/12/15, 1:17 PM
#8

Låter som en trevlig utflykt 😊

[JeanetteK]
11/19/15, 6:11 PM
#9

Min handduk blev till slut klar. Kan inte skryta med att den blev vacker.. Men den blev klar! ;) Nu har jag börjat på en matta. Den blir svårt med en naturfärgad varp. Det blir ett diagonalt mönster som går ända till kantan och sen vänder igen. Jag har hunnit en halv meter nu. Mätte idag. Bilden är från förra veckan.

[JeanetteK]
11/19/15, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är bilden…

[Lovisaan]
11/20/15, 11:25 AM
#11

Vad duktig du är, tur att det finns äldre personer som kan lära ut vävningen.🙂
Dom börjar att bli få som orkar.

nickiee
11/22/15, 9:44 AM
#12

fint jobbat  . den kommer du å bli glad över när du är klar

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[JeanetteK]
11/22/15, 10:52 AM
#13

#11 Ja jag håller med! Det är verkligen en stor kunskapsbank hos dessa människor.  Jag ska fråga om jag får fota lite från de andras vävar och visa. Det är sååå imponerande! 

#12 Tack! Ja, jag tror den kommer bli perfekt i vårt vardagsrum.

Annons:
Upp till toppen
Annons: