Annons:
Etiketterullfilt
Läst 3151 ggr
VildaVittra
7/4/15, 6:17 PM

Pris på angoraull?

Vad skulle ni betala per gram för osorterad angoraull från djur som går i beteshagar dagtid under sommarhalvåret? 
Har funderingar på att börja att sälja ull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Imasy
7/10/15, 12:36 AM
#1

Vad tar andra för sin ull? För att ha något att jämföra med menar jag.

VildaVittra
7/10/15, 1:24 AM
#2

#1 Dom säljer sorterat (orkar inte sitta och sortera ullen), där kortare fibrer (maghår) kostar 1 kr grammet och långa 2 kr grammet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
7/10/15, 10:49 AM
#3

Ojdå, det var ju lite per kilo det. Är osorterat mycket mindre värt än sorterat?

VildaVittra
7/10/15, 2:17 PM
#4

Det är det jag inte vet om jag ska ta mer än 1 kr eller mindre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
7/10/15, 2:25 PM
#5

Jag hade nog börjat med en kr för att se hur det. går. Jag antar att tillgången inte är alltför stor?

VildaVittra
7/10/15, 2:31 PM
#6

#5 Tillgången är inte jättestor, problemet är nog dock att folk associerar angoraull med att man rycker bort den från djuret, vilket vi i största delen av världen inte gör, utan man trimmar bort den (stora uppfödningar sätter kaninen i en ställning under trimningen, det tar dock bara 1 eller 2 minuter innan dom är klara). Jag klipper med en miniatyrfårsax medan ninisen äter en morot. Så inget lidande här förutom de gånger jag råkar sticka honom med saxen (elak matte som inte förutser när han rör på sig).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Agda
7/10/15, 6:28 PM
#7

0,8-1 kr/gram är normalpris för sorterad, spinnbar ull. Och ull till tovning har jag sett ligga på runt 0,5 kr/gram.

Med tanke på att du har 2:a klass ull blandad med 1:a klass så tror jag att du inte kan sälja ullen som spinningsbar, utan till tovning. Jag tror inte du kan ta mer än 0,6 kr/gram för den ullen.

LinaN
1/11/16, 10:53 AM
#8

90 kr/hekto för sorterad Förstaklassull har jag gett. Och det verkar vara ett hyfsat bra standardpris.

Men jämför man med sorterad gotlandsull så är angoran dyr ^^ 25-30kr/hekto för gotlandsull.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Agda
1/25/16, 7:46 AM
#9

#8: Dock är angora så finfibrig, ren och fettfri så att angora går (för mig) inte att jämföra med gotland🙂

Upp till toppen
Annons: