Annons:
Etiketterläderpälsskinn
Läst 1503 ggr
[JeanetteK]
2015-05-24 19:17

Att tänka på när man jobbar med skinn

När man syr och använder olika tyger så finns det ju olika egenskaper hos tyget och saker man ska tänka på när man lägger ut mönster och klipper till sitt tyg. Jag kan tänka mig att det kan vara likadant när man ska använda skinn? Jag kommer ha kaninskinn inom inte allt för lång framtid och försöker förbereda mig.  Vad ska jag tänka på? Jag vill försöka undvika att fördärva skinnet pga okunskap.

Annons:
[peter54]
2015-05-24 19:33
#1

En sådan faktor jag genast kommer att tänka på är på vilken ledd man använder skinnet/lädret. Om man exempelvis ska sy ett par handskar, behöver man lägga handskens delar i djurets längdriktning, annars töjs skinnet åt fel håll. 

Man vill ju inte att fingrarna ska bli längre och längre och eftersom djurets skinn är ganska orörligt i längdled, men elastiskt på tvären (så att magen ska kunna bli större), så lägger man alltså handskens delar i längdriktningen.

På det sättet behåller handsken sin längd, men kan töjas lite på bredden.

[JeanetteK]
2015-05-25 14:45
#2

#1 Tack! Det var ett bra tips. Jag ska ta och försöka läsa på både om teknik och verktyg så jag är lite påläst när det väl är dags. 

Diskuterade detta med svärföräldrarna när dom var här nyss. Min svärfar har släkt upp mot samernas trakter och han berättade att när de gör skor så använder de skinn från renens ben för att det är extra starkt och hållbart.

[peter54]
2015-05-25 17:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Ja det är frambenets nedre del jag använder skinnet av när jag ska tillverka fingerskydd (tab) för bågskyttet. Jag har en tab som jag använt i 35 år, skinnet är från frambenet på en Aberdeen Angus-kossa.

[JeanetteK]
2015-05-25 20:21
#4

#3 Inte illa, då är det bra kvalitet om det hållit så länge! 👍Det har jag inte tänkt på att man behöver skydd för fingrarna i bågskytte. Men det är klart det lär kunna skava en del. Vad är "snöret" (hjärnsläpp och minns inte vad det heter… ) på bågen gjort av?

[peter54]
2015-05-25 21:00
#5

#4 Strängen är oftast gjord av ett konstfibermaterial som kallas dacron, men det finns en hel rad olika material numera, till exempel kevlar. Samtliga är dock av konstfiber. Förr gjordes strängar av olika naturmaterial som exempelvis linnetråd, men sådana strängar är kortlivade.

[JeanetteK]
2015-05-26 13:14
#6

#5 Ah sträng! Tackar. ☺️🤪Förstår att det måste bli hållbarare med konstfiber. Men häftigt ändå att det funkade med linnetråd.

Annons:
tlover
2015-05-26 21:18
#7

OT

#4 Man behöver däremot inte strängskydd, men det är skönt.

#5 Det finns ju nya bågar med naturmaterial, men det är nog i alla fall främst hemmabyggen. Den första bågen som jag sköt med var en hemmabyggd långbåge med linnesträng.

l'm back

[peter54]
2015-05-27 06:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7  Du menar armskydd? Det bör man alltid använda även om man som jag sällan slår i. Jag har djupa ledskålar vilket för med sig att jag inte riktigt kan räta ut armen spikrakt och då är risken för strängislag liten.

Många har grunda ledskålar så att armbågen går att räta såpass att armen går att räta förbi rakt läge. De personerna måste ha armskydd eftersom de slår i varenda skott. Ett strängislag kan vara förödande för fortsatt skytte eftersom armen svullnar kraftigt och islaget är hårt och bågen kraftig.

tlover
2015-05-27 10:12
#9

#8 Nej jag menade fingerskydd, jag skrev fel.

Jag använder varken armskydd eller fingerskydd/tab (det är ganska korta stunder jag övar och strängen slår i princip aldrig i, om inte jag gör fel då) däremot så gjorde jag det så jag använde långbåge, då var det ett måste. (eftersom, hmm vad heter det nu igen, stränghöjden? var så låg)

l'm back

[peter54]
2015-05-27 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Om man skjuter mycket och bågen är kraftig, bildas snabbt valkar på fingertopparna. Efter en tid blir valkarna så hårda att det är lätt att de följer med när man släpper strängen. Då blir fingertopparna helt skinnflådda och det är fruktansvärt smärtsamt och tar mycket lång tid att läka.

Jag har aldrig skjutit båge utan fingerskydd, den risken skulle jag aldrig ta, men jag har sett andra som skinnflåtts för att de skjutit utan. Det finns andra sätt att hålla och släppa strängen, exempelvis tumlås med tumring och då påfrestar man inte fingertopparna alls.

Jag skjuter med tab som på bilden ovan, men tidigare använde jag så kallad skjuthandske av läder, men då håller man strängen för långt ut på fingrarna, redan i första leden, medan man bör hålla i andra leden, eller åtminstone mitt emellan för att minska påverkan av strängen i sidled.

Jag kom på en annan läderteknisk grej som är mycket bra, När jag syr/laskar exempelvis knivfodral eller yxfodral, lägger jag en hålad, smal bit av mycket tjockt råläder mellan framstycke och bakstycke för att knivens egg aldrig ska kunna komma i kontakt med tråden/laskremmen. Samma typ av läder använder jag i botten på mina pilkoger för att den ska tåla vassa spetsar.

Jag har ingen bild på råläderbiten, men på den här bilden ser man lite av den under laskremmen.

Upp till toppen
Annons: