Annons:
Etiketterläderpälsskinn
Läst 2668 ggr
Emlielki
5/10/15, 1:28 PM

Första arbetet i läder!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har alltid gillat läder och läderarbeten, men har aldrig riktigt vågat ge mig på det seriöst. Jag har såklart gjort små halvdana försök med skräpläder och vad för annat material jag kunnat hitta.
Men så härom veckan så bestämde jag mig för att nu ska jag minsann lägga ner lite pengar och köpa in material och verktyg. Jag har länge velat göra ett så kallat vinthundshalband, så det blev såklart första projektet. :D

Halsbandet är gjort i veg. garvat läder ca 2mm i tjocklek, sydd med vaxad lintråd. Kedjan är tagen från ett gammal slitet halvstryp.
ca 10 timmar effektiv arbetstid.
Det jag stör mig på är att sylen vandrade så sömmen på baksidan blev krokig och trots att jag mätte läderremmarna flera ggr så blev ena för kort.. Men men, det är på baksidan och syns inte när den sitter på hunden, så jag är väldigt nöjd :D

Konstruktiv kritik uppskattas och även kommentarer på designen, och såklart beröm ;P

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
[JeanetteK]
5/10/15, 1:34 PM
#1

Jättesnyggt! Mycket bra gjort. ❤️👍Jag känner igen det där att man så gärna vill men har svårt att ta första steget. 

Fick du mersmak nu? Var det lika kul som du hoppades?

Emlielki
5/10/15, 1:47 PM
#2

Tack! :D <3
Haha, ja och läder är ju så förbålt dyrt, men jag hittade ett ganska bra pris på restläder hos Slöjd Detaljer, så jag köpte på mig 3 kilo. :P
Ska helt klart fortsätta med det här, och kan jag sälja något i framtiden kanske jag kan tjäna in alla slantarna igen :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

tlover
5/10/15, 1:49 PM
#3

Min man har lite samma problem med sylen så han använder en gammal skomakarsymaskin som han gör hål med. Den går inte att sy med (den behöver lagas, hur vet vi inte) men man kan använda den för att göra hål rakt ner.

l'm back

tlover
5/10/15, 1:51 PM
#4

#2 En varning ang restläder är att det ibland kan vara ganska gammalt så att det är för torrt för att man ska få bra resultat. Min mans arbeten gjorde ett jättehopp framåt då han började köpa bra läder, men jag förstår också att man kanske inte vill använda dyrt läder på första arbetet.

l'm back

Emlielki
5/10/15, 2:05 PM
#5

Smart! Jag köpte gaffelmejslar som funkar ganska bra för att får raka hål, men tycker att hålen blir för stora så sömmen blir för gles (använde den på sömmen vid fårskinnet) Så jag körde med syl på yttersömmen.
Jo, fortsätter jag med detta och gör det mer seriöst kommer jag börja köpa bättre läder. :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

tlover
5/10/15, 2:07 PM
#6

#5 Gaffelmejslar är ju snarare för laskning, då behövs ju större hål och längre mellanrum. Min man använder såna då han laskar.

Men du skulle ju kunna lära dig att laska, min man tycker då det är kul 🙂

Edit: min man undrar vad du gjort med kanterna, dom kan bli jämnare,  han tipsar också att om du är jämnare då du syr så blir sömmen jämnare.

l'm back

Annons:
Emlielki
5/10/15, 2:45 PM
#7

Kanske får prova i framtiden :D

Jag gjorde en egen liten kantpolerare av en träpinne, mejslade en lagom stor skåra. Behandlade pinnen med paraffinolja och kanterna med någon droppe vatten. Ville inte jobba med kanterna för mycket, för jag visste inte om det var "rätt" metod..
Använde rullkniv när jag skar och rundat kantjärn.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[Lovisaan]
5/10/15, 4:29 PM
#8

Du har ju lyckats väldigt bra! 
Vad jag tänker på att du skulle ha en laskklämma, så att lädret sitter fast när du använder sylen.
Kanterna kan du stryka med bivax, och sedan polera med din egenhändigt gjorda träpinne.

Emlielki
5/10/15, 5:01 PM
#9

#8 Tack :D
Lädret låg stadigt, var nog snarare min ikkeexisterande erfarenhet som är boven :)  Minst vinkel på sylen och den vandrar ganska långt när den ska genom 4 lager läder :P

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

JMW
5/10/15, 7:30 PM
#10

Utan att kunna ett dugg om läderarbeten så måste jag säja att du gjort ett jättefint arbete. Du har ju precis börjat och man lär sig med tiden. 

Jättefint halsband!

tlover
5/10/15, 9:02 PM
#11

#7 Jag vet då att min man bearbetar kanten jättemycket men jag ska fråga mer exakt hur han gör sen.

l'm back

Emlielki
5/11/15, 11:24 AM
#12

#10 Tack så hemskt mycket, visade den till en gammal skomakare som berömde den. Blir så stolt! :3

#11 Det får du gärna göra :D Vill gärna veta lite trade secrets :P Man får så varierande svar när man bara googlar det.. tex läste jag att man absolut inte kunde använda paraffinolja på läder och i nästa länk kunde man köpa paraffinolja "perfekt för smörjning av läder". Haha. Men jag lät bli, för säkerhets skull :P

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

tlover
5/11/15, 11:35 AM
#13

#12  Är din polerare slät och konkav så funkar den nog annars så kan man köpa en kantpolerare för en hundring.

När du skurit lädret och det fortfarande är torrt ska du använda ett kantjärn för att runda av kanterna. Efter det ska du använda sandpapper för att runda av mer noggrant. Om du inte använder sandpapper så kommer kanterna att åter bli "kantiga" då lädret torkat även efter att du polerat det. För att polera det bör du använda vanligt ljummet vatten blandat med "skinn och lädertvål" och polera jättemycket ( in i *svordom* enligt min man), tills det blir varmt. Efter det torkar och efterbehandlar du lädret.

l'm back

Annons:
Cochon
5/15/15, 11:42 PM
#14

Jätte snyggt halsband! :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Emlielki
5/16/15, 7:58 PM
#15

#13 Tack för tipset! :D Tycker att jag fått ganska bra glans på kanterna den här gången. Använde vatten med lite läderlim i, i brist på annat. :P Funkade ^^

#14 Tack :D

Strax klar med andra halsbandet, lägger upp en bild snart :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Emlielki
5/16/15, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är andra halsbandet jag gjort! :D Blev väldigt nöjd med denna också. ^^

~ 3 mm svart veg. garvat läder och ~ 2 mm rött veg. garvat läder. Vaxad lintråd.
Tog ca 20 timmar. :)

(vitbalansen blev helknas, så jag drog till med en lite mer artistisk redigering.)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[JeanetteK]
5/17/15, 9:26 AM
#17

#16 Jättesnyggt!

[JeanetteK]
5/17/15, 9:28 AM
#18

#16 Äsch hälften av mitt svar försvann… Jag är verkligen jätteimponerad! Så himla snyggt. Du är jätteduktig!

Emlielki
5/17/15, 1:34 PM
#19

Tack :D Det går frammåt, känner mig säkrare med kniven och sömmen nu :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[Lummer]
12/21/15, 4:54 PM
#20

Jättefina halsband👍 För att polera kanterna när man rundat klart som man vill ha det så funkar det jättebra med en vanlig gammal porslins säkring. En propp alltså😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: