Annons:
Etiketterläderpälsskinn
Läst 2395 ggr
[peter54]
4/17/15, 8:20 PM

Ett litet nybygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett par gånger om året brukar jag få förfrågan om jag tillverkar tomahawker med hela riggen - skaft, fodral, hängsle för livremmen och utsmyckning. Nu har jag precis färdigställt en sådan beställning.

Det första jag gör är att ta kontakt med "min" smed och be honom smida en tomahawkskalle efter mått som jag tagit fram, den senaste ser ut så här.

Annons:
[peter54]
4/17/15, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#1

Sedan ska tomahawken skaftas. Jag köper skaftämnen av hickory och anpassar längd och grovlek så att tomahawkskallen går lätt över skaftänden, men låser tätt vid övre änden. Till skillnad från vanliga yxor som man trär på skaftet uppifrån och därefter måste kila fast, släpper man skaftet ner genom yxögat uppifrån.

Ögat i yxhuvudet är koniskt (1 till 2 grader) som på en gammaldags korp (hacka), så att man låser fast skaftet genom att slå ner det i yxhuvudet uppifrån.

Skaftet har en ganska lång överskjutande ände när det slagits ner i yxhuvudet. Det är för att olika tomahawker har olika stort öga och för att man alltid behöver en liten mån att slå ner ytterligare när skaftet nötts av långvarig användning.

I detta fall beslöt jag att betsa skaftet grått och sedan kapa den överskjutande delen så att ungefär 15-20 mm blir kvar ovanför ögat för att ha nedslagningsmån.

[peter54]
4/17/15, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Efter det är det dags att tillverka pappersmallar för läderbitarna som ska utgöra eggskydd och hängsle.

[peter54]
4/17/15, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När mallarna är färdiga är det bara att rita upp formen av dem på baksidan av läderbitarna och därefter skära ut dem.

[peter54]
4/17/15, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

Nästa steg är att blötlägga lädret i rödsprit för att få det formbart så det inte spricker och så att det inte gör motstånd när man vill forma det. Efter blötläggningen lägger man på lädret som det ska sitta på tomahawken och låter det torka så.

Man kan använda ljummet vatten för att mjuka upp lädret också istället för rödsprit, men eftersom det handlar om smidesjärn skulle det rosta om det fick ligga med blött läder på i flera timmar. Om yxan skulle rosta det skulle dessutom förstöra ytan på lädret, därför använder jag rödsprit.

[peter54]
4/17/15, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Därefter, när lädret torkat i sin rätta form, sker utsmyckning, kantputsning och till slut laskningen, alltså när man remmar ihop hela konstruktionen. Det sista momentet, att trä och dra laskremmarna, är mycket påfrestande för fingrarna och jag hade ont i ett par dagar efteråt.

[peter54]
4/17/15, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Till slut är det hela färdigställt, totalt omkring 20 timmars jobb.

Annons:
tlover
4/18/15, 9:04 AM
#7

Vad fint, spännande att man trär på yxhuvudet från "fel håll"

Min man använder plastfolie som han klär in knivar och liknande i då han gör slidor (och cernitlera om han ska ha lite extra plats nånstans) men jag vet inte om man kan få det 100% vattentätt med tanke på att knivar, yxor m.m har ju en egg så jag kan inte lova att det är helt vattentätt (han har ju oftast det på rostfria grejer).

l'm back

[peter54]
4/18/15, 9:49 AM
#8

#7 Ja den infästningen är säkrare, yxhuvudet kan inte fara iväg när man svingar tomahawken för att hugga eller kasta.

Rostfritt är egentligen en sanning med modifikation, det är inte alldeles säkert från rost. Tänk på det engelska namnet "stainless steel" som ordagrant betyder "fläckfritt stål". Det är en bättre benämning än den svenska eftersom det legerade stålet har mycket större motstånd mot rostangrepp, men visst kan det rosta. Det är bland annat därför man förser rostfria båtpropellrar med zinkplattor eller zinkbeläggning. Med rödsprit istället för vatten undviker man risken.

Vid eggen i fodralet lägger jag in en bit cordovanläder. Det är ett 5-6 mm tjockt läder från hästrumpa med rå kärna som ingen egg rår på när det placeras i ett kniv- eller yxfodral. 🙂

[JeanetteK]
4/18/15, 12:06 PM
#9

Så kul att få följa de olika stegen i ditt arbete. :) Du är verkligen grymt skicklig. Att lägga lädret i rödsprit var nytt för mig. Är hickory ett hårt träslag? Är det anledningen till att du valt att använda det? Skaftet blev mycket vackert betsat.

[peter54]
4/18/15, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Ja hickory är mycket hårt. lika hårt som ek, men lättare och med längre fibrer så att det inte knäcks lika lätt. Tyvärr måste man ta det från USA, men nästan alla träskaftade verktyg har skaft av hickory, så det finns att köpa i Sverige.

I övrigt tänkte jag i det här fallet att jag inte skulle använda några moderniteter i konstruktionen och därför gjorde jag låset till fodralets lock av älghorn istället för att använda en vanlig tryckknapp som jag oftast annars gör.

[Sabina]
4/18/15, 4:33 PM
#11

 Jag håller med Jeanette, du är enormt skicklig. Jag har beundrat din talang och skicklighet förut men nu tog jag bladet från munnen och sa det också 🙂

[peter54]
4/18/15, 4:52 PM
#12

#11 🙂 Tackar. Numera är jag lite "fumlig" tycker jag själv, eftersom mina fingrar är såpass skadade av ledinlagringar, stelhet, korta senor med mera efter snart 50 år med diabetes. De örhängen av horn jag brukade tillverka åt tjejbekanta som present till exempel, kan jag inte göra längre med min dåliga fingermotorik.

[JeanetteK]
4/19/15, 3:18 PM
#13

#10 Kul detalj med älghornet! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: