Annons:
Etiketterullfilt
Läst 853 ggr
[JeanetteK]
3/24/15, 10:34 PM

Har varit på ullkurs i kväll

Ikväll har jag varit på en kurs där vi fått testa på att spinna med slända. Det var verkligen jättekul. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte var någon naturbegåvning på det här med att spinna… Men kul var det och nu har jag koll på hur man gör i alla fall. Och jag är mycket bra på hur man INTE gör… ;) Ni som är bra på att spinna - gör det något om jag snurrar sländan motsols istället för medsols? Jag är tydligen felinställd och envisas med att konstant snurra den åt fel håll. Jag tänker att om man är konsekvent så bör det inte spela någon roll va?? Jag träffade en tjej där som hade spunnit i tre veckor och hon var helt otroligt duktig. Så omöjligt kan det inte vara ens för mig. Haha. Ska dyka ner i min ull imorgon.

Annons:
Agda
3/24/15, 10:55 PM
#1

Det spelar ingen roll åt vilket håll du snurrar, bara om du snurrar åt andra hållet när du spinner två-trådigt 😉

Sedan ska z-tvinnat fungera bättre till vissa saker än s-tvinnat (och vise versa), men nu i början behöver du ju inte bekymra dig med det🙂 (här kan jag tillägga att jag själv alltid spinner åt samma håll oavsett vad garnet ska användas till 😉). Om du kan få tag på Lise Warburgs spinnbok så är den jättebra för nybörjare. Dock är den väldigt populär och svår att få tag på (tror den bara kom i två tryckningar på 70-talet).

Har du en topptyngd slända är den s.k. park and draft metoden väldigt fin i början. Kika här. Jag har spunnit i snart 7 år och kör fortfarande mest med den metoden på topptyngd slända, det är smidigt om man vill sitta framför TV:n.

VildaVittra
3/25/15, 7:46 AM
#2

Jag kan tänka mig att det kan bli "problem" om att garnet snurrar mer/snurrar upp sig om man använder det entrådigt sedan. 
Men själv spinner jag åt det håll som känns rätt den dagen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
3/25/15, 3:42 PM
#3

#1 Tack! Jag har testat nu idag och det går mycket bättre när jag snurrar åt andra hållet. Jag är som Zoolander som inte kan svänga åt vänster (om ni nu sett den filmen). 😂Tack för boktips, den ska jag kolla efter. Jag har en bottentyngd slända, men det såg häftigt ut som hon på filmen gjorde. Det kanske skulle vara något även för mig. 

#2 Då kanske man får se till att göra det två trådigt kanske?

På kursen igår fick jag några tips. Ett var att jag skulle mata ullen åt andra hållet, se en likbent triangel och låta fibrerna vandra uppåt. Jag fattade absolut ingenting. Hur jag än tittade så såg jag varken trianglar eller vandrande fibrer. Men idag när jag testat i min ensamhet så plötsligt fattade jag vad dom pratade om. ☝️ Ett annat tips jag fick var att våga låta det bli tunt. I och med att jag fick till matandet och vandrande fibrer så gick det även att få relativt tunn tråd. Åtminstone bitvis för sen är det klumpar och annat kul. Men det är väl konstgarn va?!😇

Jag tänker inte ge mig i alla fall. Jag vill ha ett par sockor av mitt eget garn. 🙂

Upp till toppen
Annons: