Annons:
Etikettövrig-slöjd
Läst 1530 ggr
Lizelda
2015-03-19 16:27

Projekt: Prärievagn

Förra veckan så snubblade jag över en superbillig prärievagn och tänkte, är man sjukskriven så behöver man jobba med något, och köpte den raskt. Det var en rätt sorglig syn enligt många men för mig så var det det finaste jag sett. Taket på kapellet var mossbelagt och allt trä var murket med den var fin och jag älskar den ändå. Då jag har tummen mitt i handen och dessutom stukat armen rejält efter en ridolycka tidigare i veckan så tog jag min lillebror (liten och liten, det är en tonårsgrabb på snart femton!) till hjälp. Nu har hela vagnen hamnat på våran eldningshög på gärdet utom underredet och själva kapellet med ram.  Jag fotade och tänkte, han skruvade och kastade. Utmärkt fördelning av jobbet! ;) Jag dokumenterade det mesta av hur den var byggd och funderade på hur jag ska bygga upp den igen. Själva golvet och sparkskyddet framför kuskbocken kommer byggas likadant och ramen till kapellet kommer sitta ungefär som innan. Sedan ska det vara heltäckande brädor en halv meter upp på sidorna med en grind där bak. Bänkar som kombineras med förvaringsutrymme och någon slags trappa eller dylikt till kuskbocken och bakre delen av vagnen.

Igår köpte vi kapelltvätt och rostskyddande svart färg och idag målade vi underredet och kapellet med respektive sak. Kapellet ska gotta sig över natten innan vi sköljer av det och vänder på det för att få rent andra sidan också. Vagnen glänser svart och även den ska målas imorgon. Sedan ska brädor, furu tror jag, införskaffas, mättas och oljas in och sedan läggas på vagnen. Dynor ska sys så det tänkte jag göra medan trä't drar åt sig all oljan och sedan ska även lådbänkarna fixas ihop. Grinden ska byggas, allt ska mätas och ritningarna ska gå att förstå. Vilken tur att solen skiner hela dagarna nu då! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-19 17:40
#1

Åh så spännande! Vad kul att vi får vara med på renoveringsresan! :)

Lizelda
2015-03-19 21:17
#2

Ska försöka få in bilder på det också men det ägnar jag en annan dag till :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-03-30 20:28
#3

Hur gick det med ditt kapell?

Lizelda
2015-04-04 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kapellet ska antingen lämnas in på proffstvätt eller byta ut det, det blir en kostnadsfråga då jag inte vet vilket jag tjänar mest på då kapellet ändå behöver lagas. Men nu är golvet på! En av brädorna stack ut lite så lillebror fick hjälpa till att såga av den så nu är det nästan perfekt! Satte plywood ovanpå reglar och skruvade sedan brädorna på dem för att göra allt stabilare, min käre bror godkände allt med ett hopp på det! ^^Imorgon tänker jag skrubba med skurborste och linoljesåpa för att få bort lösa flisor :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-04-05 16:44
#5

#4 Det går framåt! 👍 Golvet ser ju jättebra ut.

Lizelda
2015-04-05 17:47
#6

Tackar! ^^ Ska inhandla reglar , några fler brädor och sånt på tisdag så då tar det fart igen! :) Ska även våga mig på att göra en liten grind :O

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-05 18:33
#7

#6 Spännande!! Ser fram emot att se fortsättningen. 🙂Grind tror jag blir häftigt!

[Lovisaan]
2015-04-05 18:45
#8

Häftigt, och kul att du fotade och dokumenterade hur vagnen har sett ut en gång i världen. det är guld värt för man tror att man minns🤔. ack vad man kan bedra sig, (av egen erfarenhet.)

Blir superkul att följa din fortsättningen!🙂

[JeanetteK]
2015-04-05 18:51
#9

#8 Håller med, det är jättekul att gå tillbaka och titta.

Lizelda
2015-04-05 20:42
#10

Det är väldigt kul! Och jag är så glad att jag kan gå tillbaka och se hur gubben gjort då golvet byggs lite på samma sätt men med plywood mellan. Behöver lite tips! Var tvungen att tänka lite ekonomiskt så fick ta andrahandssorterade brädor för att priserna inte skulle dra iväg direkt. Men, de är ju flisiga… Har oljat och oljat och idag skurade jag med linoljesåpa och det blev bättre men inte helt bra. Blir det att leva med att inte kunna gå barfota på den eller kan man göra något annat för det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Lovisaan]
2015-04-06 08:26
#11

Du kan ju handhyvla golvet,om ni inte har en egen elhyvel så kan man gått och väl hyra en hyvel för en dag.
1;Gå först över med elhyveln över hela golvet.
 2; Sen skulle jag gå över med en traditionell handhyvel, för att ta bort ev. ränder som kan uppstå efter elhyveln.samt att du får en rustik gammaldags yta på golvet.
Det är inte så krångligt som det låter.

Lizelda
2015-04-06 09:32
#12

#11 Det är dock endast 25 mm tjockt, tror inte man kan göra det då..

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Lovisaan]
2015-04-06 09:43
#13

Tja, ni kan sätta in någon extra regel om ni tycker att det blir för tunt virke.
Det var så jag tänkte!

Annons:
Lizelda
2015-04-06 17:18
#14

Har massa reglar redan.. Nåja, får bli att ha skor på sig där!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pialinn
2015-04-06 21:05
#15

Skulle det inte gå att slipa det med sandpapper. Finns maskin för sånt arbete.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lizelda
2015-04-06 22:09
#16

Sandpapper har jag funderat på! Vad har man för maskin till det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-04-07 08:54
#17

#16 Vanlig slipmaskin väl?

[Lovisaan]
2015-04-07 11:25
#18

Skulle nog inte råda någon att använda en vanlig handslipmaskin. blir ojämnt och det tar en väldigt lång tid och tröttsamt innan man är klar. 
Varför inte hyra en golvslipmaskin.

Lizelda
2015-04-07 11:26
#19

#17 Hm, jag tänkte typ att ska man använda sandpapper så blir det för hand men ska kolla om jag kan få tag på en slipmaskin!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lizelda
2015-04-07 23:26
#20

Jag ska få ett nytt kapell sytt, min käre mor känner en kvinna som syr saker så då är det åtminstone en sak mindre för mig att bekymra. Men vad ska jag sy det i? Vill ha det lite beigeaktigt och inte för stelt då det ska kunna rullas upp på sidorna!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-08 10:51
#21

#18 och #19 Golvslipmaskin är ju smart! 

#20 Men så bra att du får syhjälp! 👍Skulle det funka med segelduk kanske? Eller markisväv?

Lizelda
2015-04-08 11:18
#22

#21 Jag har funderat på markisväv, även fått uppfattningen att det är billigare än segelduk?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-04-08 15:54
#23

#22 Jag har också den uppfattningen, men vet inte om det stämmer. 🙂

Lizelda
2015-04-08 15:57
#24

#23 Segeldukar måste ju hålla väldigt mycket högre kvalitet och bör därför vara dyrare :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-04-08 15:58
#25

#24 Ja så tänker jag med. Undrar om du skulle kunna köpa begagnade markiser någonstans… .?🤔

Lizelda
2015-04-08 16:35
#26

#25 Tror det skulle se lite märkligt ut.. Och svårt att få ihop så det är samma nyans också

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-04-08 16:38
#27

#26 Jag tänkte om du skulle komma över såna jättestora markiser. Men du har säkert rätt i att det blir knasigt.

Annons:
Lizelda
2015-04-08 17:59
#28

#27 Får se vad det blir :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pialinn
2015-04-11 10:04
#29

Segelduk är INTE vattentät. Var en kvinna som sydde regnkläder av det, men det funkade inte. Vindtätt var det i alla fall.

Hur har du tänkt inredningen?   Jag lever sen 10 år tillbaka i en liten husbil. Golvytan är ca 2*5m och jag har allt. Toa med dusch. Bred säng . Kök och sittgrupp. Har även värme och varmvatten med en "värmare". Ljus med solpanel.

Om du vill ha hjälp, kolla husbilsklubbarna. Finns många som bygger själv och kan ge råd.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lizelda
2015-04-11 17:07
#30

#29 Då blir det inte segelduk! :) Och har bara tänkt ha bänkar med lock så man kan förvara saker i och tälta om man är iväg med vagnen eller lägga sig på golvet och bänkarna och sova så inget jättelyxigt ;) Och vill inte göra alltför tungt heller.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-05-24 19:06
#31

Hur har det gått?

Lizelda
2015-05-24 20:08
#32

Det har stått stilla, haft fullt upp med annat men det kliar i fingrarna nu! >.<

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[JeanetteK]
2015-05-25 14:40
#33

#32 Jag fattar, det är mycket som ska göra så här års. 🙂

Upp till toppen
Annons: