Annons:
Etikettövrig-slöjd
Läst 1766 ggr
VildaVittra
3/13/15, 3:18 AM

Renovera halvmånebord

Jag har i min ägo ett gammalt halvmånebord som jag dumpstrat. Förmodligen har tidigare ägare haft det stående utomhus, därav skicket. Bordet har delvis kvar ett fanerskikt, på bordsytan finns lite rester kvar, på underredet saknas en ganska rejäl bit, så att ta fram faneren är inte en möjlighet. Även bordskivans kantlist saknas det bitar av. 
Själva stommen är dock i utmärkt skick, så jag vill renovera det. Lägger in ett antal bilder på hur det ser ut nu.

Stackars bord

Skivans skick

En liten bit kantbit saknas

En stor bit kantlist saknas

Där faneren på underredet saknas

Så, vad skulle du göra med bordet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
3/13/15, 7:52 AM
#1

Slipa bort faneret. Lära dig marmorering eller ådring. Då får du nåt att bita i!

[JeanetteK]
3/13/15, 8:07 AM
#2

Jag skulle slipa bordsskivan och måla den. Kanske med schabloner i något fint mönster runt rundningen. Där det fattas en bit kantlist hade jag antingen tagit bort hela kantlisten eller försökt hitta en bit att skarva med. Vad är det för spännande tung sak som står under bordet??

VildaVittra
3/13/15, 8:16 AM
#3

#2 Det är en bokpress i gjutjärn, så ja, den tappar man helst inte på tårna. 😃

Hur får man till böjen på skarvlisten? 

#1 Skulle du marmorera/ådra hela bordet?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
3/13/15, 9:41 AM
#4

#3 Haha, nä är nog ingen hit! 

Hmmm… jag såg något på tv om hur man böjde…. äsch nu kommer jag inte alls ihåg varken hur man gjorde eller var jag såg det. Jag ska filura lite på det så återkommer jag när hjärnan samarbetar.

[Lovisaan]
3/13/15, 10:20 AM
#5

Enligt Knut Knutsson på antikrundan så ska man göra såå lite som möjligt🤐, förstår att det inte är aktuellt för din del. 

Skulle också försöka mig på att putsa skivan,men innan du målar så kolla att det inte är oljigt/ fettigt,annars sitter inte färgen.
Skulle nog plocka bort kantlisten, den är nog knepig att tillverka. Tips! kolla med något snickeri,för dom brukar har fanerbitar. faneret är ju bara någon mm tjockt så jag undrar om man inte kan använda kontaktlim.

Sindri
3/13/15, 1:32 PM
#6

Jag är inte någon stilhistoriker, men tycker mig ha sett äldre bord med marmorskivor. Så det finns olika alternativ. Endera marmorera skivan och ådra underredet, eller så ådra hela bordet, eller marmorera skivan och låta underredet ha en färg.
Sedan beror det ju på vad du vill ge uttryck för med bordet. Och i vilket sammanhang du tänker ha det. I och med att det är ganska medfaret så kan man endera välja att göra renoveringen med någon sorts vördnad och diskreta färger, eller också freaka ut helt om man känner för det. Som tigerrandiga ben eller nåt.

Annons:
VildaVittra
3/13/15, 5:40 PM
#7

Hittade en instruktion om hur man lagar en saknad kantbit, får alltså köpa en planka med rätt tjocklek. http://www.instructables.com/id/Restoring-a-damaged-table-edge/?ALLSTEPS

#5 och #6 Jo, just för att det är så galet förstört så känner jag mig helt fri med att göra vad jag vill med det, annars är jag en stor antikvitetsnörd, jag har exempelvis ett loppisfynd som är en hallmärkt spegel från 1700-talet som någon målat med metallic-lack 🤦‍♂️, den ska jag någon gång laga och förgylla, har bara inte råd med bladguld just nu. 
Men det lutar mot någon allmogestil, det passar ju in här på torpet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
3/13/15, 5:54 PM
#8

Vi ser fram emot att se resultatet!

VildaVittra
3/14/15, 1:02 AM
#9

Så har jag tagit bort fanéren på bordsytan, och i vanlig ordning inte utan blodvite (körde in kniven i ett finger, tur att man har fler). Strykjärnet är numera helt nedkladdat av lim, då jag smälte limmet genom att värma det. Före och efter: 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
3/14/15, 9:01 AM
#10

Det där ser ju rätt läckert ut med sitt gyllene skimmer. I alla fall på bilden. Bara slipa och fernissa eller vaxa?

VildaVittra
3/14/15, 3:40 PM
#11

#10 Det är för skadad för att ha omålad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

HellviHumle
3/14/15, 10:39 PM
#12

Basning heter det när man värmer trä med ånga, för att kunna forma det.

HH

[JeanetteK]
3/15/15, 11:22 AM
#13

#12 Tack! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: