Annons:
Etiketterläderpälsskinn
Läst 3016 ggr
sadhero87
3/2/15, 12:08 PM

Hur blir man läderhantverkare?

Hej, Har länge intreserat mig för läderhantverk. Hur blir man läderhantverkare? Finns det en speciell utbildning? Vad behöver man ha för förkunskaper? Måste man vara duktig på något speciellt? Är det bonus om man har några färdigheter? I så fall vilka? Haha ^^' många frågor på en gång, men jag är väldigt nyfiken av mig och hinner inte riktigt läsa mig till allting då mina nuvarande studier tar väldigt mycket tid och plats. Bara intressant att veta till nästa sommar så man kan förbereda sig. :)

Annons:
tlover
3/2/15, 12:11 PM
tlover
3/2/15, 12:13 PM
#2

Ok det blev inte så långt "genom att börja" säger han 😃

l'm back

[Lovisaan]
3/2/15, 2:58 PM
#3

Ts, kolla med af om det finns utbildningar inom yrket.
Alt, sök upp någon läderhantverkare och fråga dom om det går att få praktikplats.

tlover
3/2/15, 4:21 PM
#4

För att göra en längre/bättre förklaring på #2 (han fortsatte att förklara efter att jag hade skrivit det).

Man blir ju bra genom att öva, en svartbältare är ju bara en vitbältare som inte gett upp.

Bli inte besviken om det inte ser bra ut från början, du lär dig även om det inte ser bra ut och fortsätt tills det ser bra ut.

I början kanske det är bra att köpa billiga grejer men ganska snart kan det vara värt att köpa bättre läder och bättre grejer.

Gör massa olika saker och se till att du har kul (då övar du mer = du blir bättre).

Sen så kan det vara bra att veta vad du vill göra inom läderhantverk, min man var tex inte intresserad av sameslöjd utan punsling och laskning så han letade reda på info om det på nätet, kollade youtubevideos, blev medlem på ett amerikanskt forum, började premenurera på en amerikansk tidning, köpte böcker i ämnet, började rita osv. Hade han varit intresserad av sameslöjd tex skulle han till viss del i alla fall kollat upp andra grejer och hade det varit sadelmakeri andra också.

Min man valde för övrigt medvetet att inte utbilda sig till sadelmakare då det är för snävt jämfört med vad han vill göra men för andra kanske det just är vad dom vill göra.

l'm back

sadhero87
3/2/15, 10:14 PM
#5

Tack för alla tips och råd. Jag känner mig väldigt taggad. Måste se till att hitta min egna nisch. Finns det några bra butiker man kan köpa läder i eller skall man göra det via nätet?

VildaVittra
3/3/15, 7:43 AM
#6

#4 Vad heter den tidningen? 

#5 Tjäderläder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
tlover
3/3/15, 9:07 AM
#7

Min man köper också främst via tjäderläder, men också ibland från USA eller så (främst verktyg, punslar ska du inte köpa från Sverige).

Tänk på att ska du göra något, tex en knivslida så kan det vara värt att köpa knivslideläder. Även om det är lite dyrare blir resultatet många gånger bättre. Men för att bara öva att punsla tex så behöver du bara köpa skräpbitar av vegetabilgarvat läder, men även det blir sämre. Det är en chansning att köpa skräpläder.

#6 The leather crafters & saddlers journal det är mest insperation men det finns även lite småtips. Både för nybörjare och avancerade. Mönster följer också med varje gång.

l'm back

starhawk
1/19/16, 2:02 PM
#8

#7: Knivslideläder 🤔 det utrycket har jag inte hört förut, till knivslidor använder man rårandsläder. Samma sak med punsla, är det att använda punsar? Förklara gärna vad det handlar om och varför man inte ska köpa dom i Sverige

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
1/19/16, 2:07 PM
#9

#8 En hel del är kanske lite knackligt översatt från engelska men ja, vi kallar att använda punsar att punsla och knivslidsläder kan också det vara direktöversatt.

Man ska inte köpa punslar i Sverige helt enkelt för att kvalitén är kass och då får man en kass produkt 🙂

l'm back

starhawk
1/19/16, 2:15 PM
#10

#9: "Man ska inte köpa punslar i Sverige helt enkelt för att kvalitén är kass och då får man en kass produkt " det där låter som ett "dra alla över en kam" uttryck som man kan förvänta sig från en gammal surgubbe, tror säkert att det finns bra punsar i Sverige också har sett en del av Slöjddetaljers punsar användas och dom tycks funka bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
1/19/16, 2:36 PM
#11

#10 Du får gärna tipsa om var man kan köpa bra punslar isåfall. Men man vill inte hålla på med dåliga grejer så att ens tipsa om dåliga grejer är inte schysst tycker jag.

Ang knivslideläder så var det visst bara ett uttryck som min man använder hemma. Men hur som helst så ska man använda läder efter vad man ska göra.

l'm back

starhawk
1/19/16, 3:16 PM
#12

Jag tänker inte börja med punsar än, det ligger en bit in i framtiden och jag tipsar inte om "bra produkter" förrän jag själv använt dom, men från videon jag sett såg det bra ut. Slirar snarast in på läderarbetet som en sidogren till huvudpunkten som är knivslöjd, hämtar ut den sista delen verktyg som krävs för det nu på torsdag så det blir väl start till helgen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: