Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 3564 ggr
VildaVittra
2015-02-10 18:12

Rädda färgad klänning

Jag har sytt en klänning där jag handsytt stora delar av den, så jag har lagt väldigt många timmars arbete på den. Tyget återvann jag från ett par gamla gardiner och det var gul och vitrutigt 100% bomullstyg. Vitt är inte riktigt rätt färg för mig så jag bestämde mig för att färga den brun, vilket nyansmässigt skulle funkat med dom gula rutorna..åtminstone trodde jag det. Köpte Herdins mörkbruna färg som enligt färgkartan skulle se ut så här: 
http://www.herdins.se/Temp/31335cacdf6a97fba33391a15b7ecf22_09b232ee8182d435bcf66cc938f67b79.png

Jag följde instruktionen till punkt och pricka, vägde textilerna vilka vägde 1200 gram (instruktionen uppgav 1500 gram som max). Blev gråtfärdig när klänningen kom ur maskinen, för det fanns inte tillstymmelsen till någon brun nyans. Herdins skyller på att jag haft för mycket tyg för enligt dom ska man bara färga 500 gram, men hur skulle lila kunna bli brunt hur mycket färg man än häller på?😕

Lärdomen är att aldrig någonsin köpa någon färg från det färgblinda färgbolaget Herdins. 

Så vad kan jag göra åt färgen? Färga över? Men vilken färg i så fall? Eller någon annan idé? för som den ser ut nu ser den bara skitig och solkig ut.

Njut av den fina bilden på Herdins alternativa verklighetsbrun. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
2015-02-10 18:26
#1

Men… jag färgar jättemycket med Herdins, det är den bästa textilfärgen enligt mig! Hållbar också.
Den mest mättade bruna färgen får du med ett paket och 500 gram tyg, sedan minskar mättnaden, med 1500 gram tyg får du en mycket ljusare färg. Jag skulle tagit 3 paket till 1200 gram textilier.

VildaVittra
2015-02-10 18:34
#2

#1 Den är inte brun och det hade inte blivit brunt ens med 56 paket, den är mer blålilamullvadsmutsig. Hade de skrivit mullvad på paketet så hade jag inte klagat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2015-02-10 19:41
#3

Jag skulle tro att gardinen är behandlad med något så att den inte tar upp färgen. Kanske flamskyddsmedel, eller något som gör den glansigare.

Sindri
2015-02-10 19:49
#4

#2 av: VildaVittra  Hur ser färgprovet ut på paketet med 1500 gram textilier?

Jag tycker du skall ringa till Herdins. De är jättetrevliga och hjälpsamma, jag fick ett konstigt färgbad en gång och de ersatte med massor med värdekuponger.

#3 av: Tant Grön  Du har en point där.  Jag tänkte också på det, men det är en gammal gardin och den borde vara tvättad ett antal gånger, kan medlet sitta kvar ändå? Ibland kan man inte lita på 100% bomull heller, visserligen.

Tant Grön
2015-02-10 19:56
#5

Jag tror det kan sitta kvar. Provade att sy handdukar en gång av en gammal gardin i bomull, men de sög upp vatten väldigt dåligt. Tror fibrerna är behandlade på något sätt i gardiner så dom inte så lätt tar åt sej vätska.
Jag har färgat kläder och tagit ca 3 ggr så mycket kläder som det står. Allt som händer är att färgen blir något ljusare.

VildaVittra
2015-02-10 20:17
#6

#3 Jag färgade fler saker med samma resultat, det är nyansen det är fel på inte tygen. 

#4 Redan varit i kontakt med dom som jag tog upp i TS och de var inte det minsta hjälpsamma. Och det är 100 % bomull, utan tvekan.

Men som sagt, vad ska jag göra åt klänningen? Färga? Bleka? Elda upp den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
2015-02-10 23:11
#7

Bleka och försöka färga om skulle jag göra. Om du verkligen gillar den så kämpa för den!

MEN, jag kom att tänka på ett tyg jag skulle färga för flera år sedan, som också skulle vara 100% bomull, det var också ett inredningstyg. Jag färgade det svart, tillsammans med andra textilier. Allt blev väldigt svart, utom det här tyget som jag tänkte sy en klänning av. Det blev grått. Ligger nånstans och skräpar, men nu fattar jag att det måste varit behandlat.

VildaVittra
2015-02-11 08:34
#8

#7 Jag återupprepar: jag färgade fler saker med samma resultat, det är nyansen det är fel på inte tygen. 

Kan vi lämna det nu?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-02-11 10:07
#9

Så himla tråkigt VildaVittra. 😕Förstår din frustration. Jag hade nog testat att börja med att bleka den, för att se var man hamnar. Kanske du kan göra något lite crazy med den - typ batik eller så och låta den ligga i färgbad? 

Trist att Herdins inte hjälper till i frågan. Du lär ju inte vara den enda som drabbats om du nu testat att färga andra tyger med samma resultat. 😕

VildaVittra
2015-02-11 10:29
#10

Har pratat med Nitor nu på morgonen och de sa att jag kan prova deras Remover, även om den inte direkt är utformad för Herdins utan för deras färger, de kan dock inte garantera resultatet, men hellre testa deras produkt än att köpa något mer från Herdins. Kom på det när jag kom att tänka en färgning för massvis av år sedan när kläderna kom ut svartfläckiga pga ett produktionsfel. Nitor var lika hjälpsamma den gången som de var nu. 

Men det blir en dyr klänning i slutändan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-02-11 15:27
#11

#10 Det har jag faktiskt hört på annat håll också att de varit hjälpsamma.

Veda
2015-02-13 06:48
#12

Tror också på att försöka avfärga först innan du gör nåt annat. 

Men brunt till lila har jag varit med om också, fast i en annan variant. Jag hade ett par krympta ullbyxor (bruna) som jag tänkte krympa lite mer för att göra nåt kul utav. Tvättade dessa på 90 grader i maskinen och de kom ut lila.

VildaVittra
2015-03-03 07:48
#13

Kommer aldrig använda avfärgningsmedel igen, hela huset fullkomligen stinker av någon kemisk parfymaktig snuskdoft.🤢 Men mycket lila har försvunnit, ska färga orange ovanpå sedan, eventuellt ikväll. Kommer bild så fort maskinen är klar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
2015-03-03 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Klar förbättring. Håll tummarna nu för att den blir okej med orange färg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-03-03 09:42
#15

Håller!!!!!

[JeanetteK]
2015-03-03 15:49
#16

Jag håller också tummarna! ❤️

JMW
2015-03-03 16:57
#17

Verkligen en förbättring!

Håller mina tummar!!

VildaVittra
2015-03-03 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tja, jag har ju nått att ta på mig i påsk, för ordet påskkärring är något som far igenom mitt huvud när jag ser på klänningen. bara hucklet och kvasten som saknas. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-03-03 19:40
#19

#18 Men den blev ju snygg! Vad kul.

Sindri
2015-03-03 19:42
#20

Av bilden att döma blev den jättefin. En riktigt solig sommarklänning. 🙂

Annons:
JMW
2015-03-03 21:07
#21

Den är ju jättehärlig! Jag tänker då inte på påskkärring.

VildaVittra
2015-03-04 11:09
#22

Jag ser hemsk ut i den nu som vinterblek. 😃Lär bli bättre på sommaren, då jag har gul underton på huden, så kommer undan med starkare färger än andra svenskar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-03-04 11:15
#23

Jag hade en gång en tröja i en lite ljust grön färg. Jag älskade tröjan och färgen men den fick mig att se illamående ut. 😃Fick då tipset att kanta tröjan i en annan färg så att inte det gröna var närmast huden  så att säga. Det funkade faktiskt ganska bra. 

LIte solbränna gör ju underverk också, så du är säkert mer nöjd i sommar! 🙂

VildaVittra
2015-03-04 11:16
#24

Hmm, kanske sätta en virkad krage på den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-03-04 11:20
#25

#24 Det skulle ju kunna vara jättefint!

Veda
2015-03-04 12:22
#26

Eller linne/t-shirt i annan färg under.

[JeanetteK]
2015-03-04 13:57
#27

#26 Kan också funka! 👍

Annons:
VildaVittra
2015-06-06 07:51
#28

Min rara hanhund hjälpte mig att tvätta bort två fläckar på klänningen genom att sonika gnaga bort dom (😈<-så såg jag ut), så jag hade ett 10 cm stort lufthål i rumpan och ett 30 cm stort framtill. Det hade ju varit omöjligt att hitta tyg i samma färg av förklarliga skäl, så vad gör man då?, jo, man syr dit lappar som inte matchar. Så nu är det ingen påskkärringklänning längre, utan en pippi långstumpklänning. Släppte loss med lite broderier också.

Rumplappen

Framtill

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2015-06-06 08:25
#29

Vilken påhittig hund du har! 😉

Men allvarligt - den är ju läcker. Framförallt skall du vara stolt över din förmåga att vända något 😈 till något 😎. Problem är till för att lösas - det är min devis!

[JeanetteK]
2015-06-06 09:59
#30

Älskar lapparna! :) Vad påhittig du är!

JMW
2015-06-06 13:55
#31

Den är ju jätteläcker! Ser ut som det var tänkt så från början.

[chiffong]
2015-06-08 20:01
#32

Hihi… förlåt att jag fnissar, men det där blev ju jätteläckert! Och ännu mer originellt. Duktig du är!

VildaVittra
2015-06-08 20:07
#33

Tack för alla fina ord. 

Det går verkligen troll i den här klänningen. Bestämde mig för att tvätta den för att få bort blyertsen som jag ritat upp broderierna med från tyget, givetvis så blev då klänningen grådaskig av ett annat plagg som bestämde sig för att fälla. Vet inte hur jag ska ta det, är det att klänningen kommer dra till sig all olycka om jag har den på mig och jag själv får tur, eller kommer det vara tvärtom? 

Grådaskighet brukar ju dock till stor del gå bort på några tvättar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
2015-06-10 15:46
#34

#33 Efter allt jobb du lagt på den nu så tror jag att du får en väldig massa tur när du använder den! ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: