Annons:
Etiketttextilhantverk
Läst 2074 ggr
[JeanetteK]
2015-01-20 10:46

Tvåändsstickning

Jag fick lite veckotidningar av min svärmor och i en Allers från innan jul var det en kvinna som blev årets stickare och hon använde sig av tekniken tvåändsstickning. Nu har jag suttit och läst lite om det och det verkar spännande. En gammal teknik som inte så många använder sig av längre. 

Finns det någon här som kan tvåändsstickning? Det skulle vara jätteroligt att få höra lite om det.

Annons:
Cochon
2015-01-20 11:20
#1

Aldrig något jag har hört om, men sätter en tass. 

Så kul med alla inlägg med helt nya (gamla?😛 ) saker. 😃

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[JeanetteK]
2015-01-20 11:33
#2

#1 Ja, visst är det spännande med allt som man inte hört talas om!

Ljungåsen
2015-01-20 13:43
#3

Det finns en bra bok om tvåändsstickning. Den står i min bokhylla, och någon gång ska jag komma till skott och sätta igång.  En utmaning är att ha rätt garn. "Normala" garner är S-tvinnade, och för att det ska bli riktigt bra när man tvåändsstickar så ska man ha ett Z-tvinnat garn.  Här finns bra info om just det.

Cochon
2015-01-20 13:49
#4

Jag som inte är jätte insatt i stickning, vad är det som skiljer tvåändsstickning från "vanlig" stickning? =)

#2 Ja, verkligen! men att-göra-listan bara växer… xD

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Pialinn
2015-01-20 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jag har stickat mössor i "tvåändtickning".

Jag använder ett vanligt ullgarn utan tanke på om det är S- ellerZ-tvinnat.

Men man bör använda tunnare stickor än vad som står på banderollen.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2015-01-20 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Och vantar.  Tumkilen kan göras på olika sätt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
2015-01-20 15:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag tycker det är lättast att använda 2 nystan då man hela tiden "snor" garnet vid varje maska. Det blir en tät men stum stickning.

När man stickar med 2 olika färger låter man den andra tråden löpa fritt på baksidan.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[JeanetteK]
2015-01-20 15:33
#8

#3 Tack för bra boktips! Den ska jag kolla efter. 

#4 För det första så använder man två Trådar, antingen från samma nystan eller från två nystan. Pialinn skriver i #7 att det är lättast att använda två nystan och det tror jag stämmer. Lättare att hålla det otrasslat antar jag. Sen om jag förstår det rätt så stickar man utsidan och insidan på samma gång, så plagget blir dubbelt?

#5-7 Pialinn vad roligt att du visar vad du gjort! Jag blir jättesugen på att testa. Har tittat på en del youtubefilmer och det verkar inte vara helt enkelt. Men kul!!

Pialinn
2015-01-20 15:52
#9

Nä, Jeanette. Insidan blir annorlunda då de snodda trådarna ligger där. Rätsidan ser ut som vanlig stickning. För att få fram mönstret på rätsidan stickar man aviga maskor. Se #7.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[JeanetteK]
2015-01-20 15:55
#10

#9 Ah okej! Tack! Jag blandade ihop det med dubbelstickning. Har kollat på så mycket filmer att jag rör ihop det!

Pialinn
2015-01-20 15:56
#11

https://www.youtube.com/watch?v=m-ZtNtUb5QQ

Här finns en film. Och Drops har visst en oxå utan ljud. Kolla trasslet!

https://www.youtube.com/watch?v=2yYNidZdcro

Dubbelstickning har jag aldrig gjort. Tänka sej att även jag fick lära mej nåt nytt. ;-)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[JeanetteK]
2015-01-20 15:59
#12

Tack, den ska jag kika på! Ännu en film🤪haha😂

[JeanetteK]
2015-09-20 11:58
#13

Har suttit och drömt lite inne på hemslöjdens sida och åter igen hamnat på tvåändsstickning. För er som bor lite uppåt finns en kurs till hösten. 

http://www.hemslojden.org/activity/tvaandsstickning-3-ggr/

Jag tycker det verkar så häftigt. Jag träffade en kvinna som stickar enligt denna metod och hon sa att det är lite klurigt först för man använder sig av fel hand på ett sätt som man inte gör när man stickar som vanligt. Men när man väl lärt sig detta så är det beroendeframkallande. 

Det ligger helt klart kvar på min önskelista över saker att lära sig.

Annons:
Veda
2015-09-25 20:31
#14

Jag ska på en prova på-dag i slutet av oktober.

[JeanetteK]
2015-09-25 22:45
#15

#14 Åh vad kul! Berätta gärna sen hur det var!

Veda
2015-09-26 18:00
#16

Det ska jag försöka komma ihåg att göra. Vi ska kunna prova tvåändsstickning, nålbindning och lite till för att sen se om vi vill fortsätta med en kurs. Det är en förening jag är med i som ordnar det.

Veda
2015-11-02 18:56
#17

Ja nu har jag varit och provat på tvåändsstickning. Det tog en timme innan jag begrep hur jag skulle lägga upp maskorna. Lite knöligt att ha tå Trådar från höger och lägga upp med. Sen stickade vi två varv  med två stickor, det gick väl sådär efter ett tag. Därefter flyttade vi över stickningen på fyra stickor, det skulle bli en liten vante. Då kändes det som om man skulle behöva minst en tredje hand. Hann med cirka 2 varv med fyra stickor innan vi skulle åka hem. Vi ska träffas om två veckor igen.

Väl hemma upptäckte jag att det var väldigt svårt att se skillnad på ljust grått garn och halvmörkt grått garn så jag började om med ljusgrått och brunt istället.  

Tror inte det kommer att bli min nya favoritsysselsättning men absolut kul att ha prova på och lära sig.

Pialinn
2015-11-13 17:19
#18

Jag älskar att sticka vantar med denna teknik. Tyvärr tillbringar jag vintrarna i Spanien/Portugal, så jag behöver inga själv. Och mina vänner har rednan fått sina.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Veda
2015-11-14 07:55
#19

Dags för träff nr 2 om ett par timmar. Förhoppningsvis ska jag då också få lära mig att sticka avigt och göra en tumme (om jag hinner så långt).

[JeanetteK]
2015-11-14 09:42
#20

#17 Åh jag har missat att du varit iväg! Vad roligt. Tack för att du berättar. Jag har hört att det är rätt meckigt i början. #18 Om vi har tid och lust någon gång när vi ses får du visa! :) #19 spännande! Visa gärna lite bilder. :)

Annons:
Veda
2015-11-14 22:08
#21

Det blir inte så fint till att börja med. Vi stickar en liten barnvante för att det ska gå snabbt att testa allt.  Jag har kommit upp till tumkilen nu och stickningen börjar se lite jämnare ut. Jag köpte lite garn för att sticka större vantar till mig själv sen.  Vi har planerat en träff till efter jul, men då ska vi prova på nålbindning.

Men jag ska fixa lite bilder sen. Har lite mycket omkring mig just nu.

Veda
2015-11-15 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Så här långt har jag kommit just nu (med alla fel och brister som jag gjort).

[JeanetteK]
2015-11-15 20:23
#23

Tack! Vad roligt med bild. Jag tycker det ser jättebra ut. Grymt jobbat!!

Veda
2015-11-15 21:44
#24

Tack, det ser faktiskt bättre ut på bild än i verkligheten. Men snart kan jag börja göra nåt riktigt.

Upp till toppen
Annons: