Annons:
Etiketterullfilt
Läst 2714 ggr
VildaVittra
1/3/15, 11:59 AM

Tvätta rå ull i tvättmaskin?

Jag känner mig lite lat och undrar om någon tvättat rå ull i tvättmaskin istället för med handtvätt? Hur gjorde du då och blev det lika bra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[JeanetteK]
1/3/15, 12:10 PM
#1

Ah, denna tråd följer jag gärna. ^^

Lojs
1/3/15, 12:16 PM
#2

Blir det inte bara en stor ihoptovad boll då? Jag tänker eftersom man måste vara så väldigt försiktig vid tvättning av ull så den inte tovar ihop sig.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Ljungåsen
1/3/15, 1:30 PM
#3

Jag har tvättat ull i tvättmaskinen, och visst blir den ren men den blir mer ihoptovad än vad den blir när man tvättar för hand. Jag la ullen i ett påslakan, knöt ihop och tvättade på ullprogrammet utan centrifugering. Sen pressade jag ur så mycket vatten jag kunde, och torkade som vanligt.

Ull från köttrasfår, som inte gärna tovar ihop sig, går att tvätta i maskin - men det är någonting jag bara gör i nödfall. Tesningen av ullen blir såpass mycket jobbigare att det inte egentligen är en arbetsbesparing.

Mer filtningsbenägen ull skulle jag inte stoppa i maskinen.

VildaVittra
1/13/15, 3:09 PM
#4

Försökte handtvätta den men den blev inte ren, så nu är den i tvättmaskin på ett ullprogram. Får se om en stund hur det blev. 

Skulle den tova ihop sig så tänkte jag klippa den i småbitar, ska ju ändå ha den som stoppning i en dyna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ljungåsen
1/13/15, 4:47 PM
#5

Jag tvättar ju ull för att sedan spinna av den. Då är det inte hela världen om den inte är jätteren, eftersom jag ändå tvättar garnet när det är klart. Om den ska användas som stoppning kommer saken i ett annat läge. Då vill man ju att det ska vara ordentligt rent, och då är det säkert bäst att tvätta den i maskin. Om det är snäll ull förstås, som inte tovar ihop sig alldeles. Håller tummarna.

VildaVittra
1/13/15, 5:00 PM
#6

#5 Det är från texel-finullsblandraser. Den är klar nu och ser hyfsat okej ut, det går att dra isär den, men jag kommer ha en hel del kardning framför mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Ljungåsen
1/13/15, 5:07 PM
#7

#6 Skönt att den ser hyfsad ut 🙂

[JeanetteK]
1/14/15, 10:14 AM
#8

Körde du den i ett örngott eller tvättpåse eller hade du den lös i maskinen?

VildaVittra
1/14/15, 10:17 AM
#9

Jag körde den lös.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
1/14/15, 10:18 AM
#10

Hur såg det ut i tvättmaskinen sen? Var den full med ull?

VildaVittra
1/14/15, 10:20 AM
#11

Inte vad jag såg i trumman. Filtret kollar jag inte förrän maskinen säger till. Jag hade ju handtvättat ullen innan i varmt vatten så den hade ju redan tovat sig lite (men bara ytterst lite).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
1/14/15, 10:22 AM
#12

 Det låter ju bra!

[Lovisaan]
1/14/15, 10:42 AM
#13

Skulle nog kolla filtret innan jag körde nästa tvätt, bara för säkerhets skull.

Annons:
[JeanetteK]
4/14/15, 1:40 PM
#14

Hur gick det med ullen? Gick den att använda?

VildaVittra
4/14/15, 1:41 PM
#15

Jadå, har stoppat gosedjur och kattleksaker med den. 👍

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
4/14/15, 1:43 PM
#16

Perfekt! Kul att den gick att använda. Jag spinner av den för tillfället. Det funkar faktiskt riktigt bra. Finullen är ju bättre så klart, men blandullen är helt okej. 🙂

Upp till toppen
Annons: