Annons:
Etikettträhantverk
Läst 8153 ggr
tlover
12/2/14, 2:08 PM

Olika trädslags egenskaper

Jag håller inte riktigt på själv med trähantverk (nått görs ju nån gång då och då) men jag tycker det är intressant med vad olika trädslags egenskaper (och vissa buskar funkar ju med) .

Men jag kan ju inte allt om de olika trädslagen (det faktum att jag sällan snickrar kan ju ha med det att göra), så jag tänkte att vi kunde hjälpas åt att lista vad de olika träden passar till. Har ni något att lägga till är det bara att kopiera listan, klistra in den i ett inlägg och lägga till det du vet. (för min del kanske det märks att jag har mest erfarenhet av brukssnickerier).

Björk: husgeråd, finsnickeri, Korgar och dyl (rot och/eller näver),

En: Kilar, småsnickerier som kräver hårt trädslag.

Gran: Hässjestänger (segvuxen), staketstolpar (segvuxen), orv (för tyngre hållare orv, segvuxen), gärsgård (segvuxen), höräfsa (segvuxen, vissa delar), brukskorgar och dyl (roten).

Rönn: Höräfsa (vissa delar)

Syren: Pilnock

Sälg: Hässjestänger, höräfsa (vissa delar), orv (för ett lätt orv), korgflätning, snöre (innebark).

Tall/furu: Hustimmer

Fyll gärna på, vissa saker kan vara olika beroende på region.

l'm back

Annons:
[peter54]
12/2/14, 8:11 PM
#1

Al är ett bar virke att tälja i. Träskor gjordes av al förr.

Hassel, rätvuxen, funkar som pilskaft

Körsbär, päron och apel är vackra träslag till finsnickeri och småslöjd som exempelvis knivskaft.

Björk och sälg kan ha masur i rotdelarna, fantastiskt fint skaftvirke.

Tall/fur, gamla stubbar från skogsbrända träd blir kådfyllda och fina att snida i.

Alm är det bästa svenska virket att bygga pilbågar av.

Lind är fint til köksredskap.

tlover
12/2/14, 8:55 PM
#2

#1 Citerade ditt så man enklare kan se längre ner.

Al: är ett bar virke att tälja i. Träskor gjordes av al förr

Alm: är det bästa svenska virket att bygga pilbågar av.

Apel: vackert träslag till finsnickeri och småslöjd som exempelvis knivskaft.

Björk: husgeråd, finsnickeri, Korgar och dyl (rot och/eller näver), kan ha masur i rotdelarna, fantastiskt fint skaftvirke

En: Kilar, småsnickerier som kräver hårt trädslag.

Gran: Hässjestänger (segvuxen), staketstolpar (segvuxen), orv (för tyngre hållare orv, segvuxen), gärsgård (segvuxen), höräfsa (segvuxen, vissa delar), brukskorgar och dyl (roten).

Hassel: rätvuxen, funkar som pilskaft

Körsbär: vackert träslag till finsnickeri och småslöjd som exempelvis knivskaft.

Lind: är fint til köksredskap.

Päron: vackert träslag till finsnickeri och småslöjd som exempelvis knivskaft.

Rönn: Höräfsa (vissa delar)

Syren: Pilnock

Sälg: Hässjestänger, höräfsa (vissa delar), orv (för ett lätt orv), korgflätning, snöre (innebark), kan ha masur i rotdelarna, fantastiskt fint skaftvirke

Tall/furu: Hustimmer, gamla stubbar från skogsbrända träd blir kådfyllda och fina att snida i.

l'm back

träskallen
8/10/15, 1:57 PM
#3

Väldigt användbart! Bra initiativ! 🙂

VildaVittra
8/10/15, 3:34 PM
#4

Vad är en pilnock?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
8/10/15, 3:46 PM
#5

#4 Delen av pilen som ligger mot strängen

l'm back

svenake
10/23/17, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Verktyg  Bänkhållare

Annons:
svenake
10/23/17, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den funkar OK.  Pinnen av furu kommer att bytas ut  (så småning om), den är lite för mjuk, och en bit läder ska på själva  "klämytan",  men den funkar som tänkt annars.

svenake
10/23/17, 10:29 PM
#8

Verktyg

Dioramabyggare
11/28/17, 4:20 PM
#9

#0: vad är en pilnock för något?

tlover
11/28/17, 4:25 PM
#10

#9 Änden man sätter en pil på strängen på.  Vanligtvis förstärks den om inte man har en båge med väldigt lågt pound

l'm back

Dioramabyggare
12/4/17, 11:19 PM
#11

#10: Aha 🙂 (jag ber om ursäkt för sent svar).

Stigfinnaren
1/10/18, 10:07 PM
#12

Rödbok: Vet  inte vad ni andra använder rödbok till, men jag har limmat (och kexat) ihop plank till en ny bordsskiva. Det blev görsnyggt.

Upp till toppen
Annons: